FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Staren

Kristian Thisted     



Hej!
Har noterat att stararna ratar mina holkar. Med all sannolikhet sitter holkarna för lågt. C:a 1,5 meter ö.b.

Lägger stararna mer en en kull? I så fall, kan de då byta bostad (i fall jag flyttar upp mina holkar)?

/K

2006-04-27 08:58:42


Peter Strandvik     



Dom bygger för fullt nu, o det är nog inte för sent i Landvetter med bosättningar för året.

Stararna lägger bara en kull här (två kullar rapporteras bla från Narviksomr i Norge, där dom oxå övervintrar).

Generellt har ju stararna minskat, så dom kan nog rata en del holkar, för att det finns passande andra lediga bostäder, i naturliga trähål, under tegelpannor etc.

Peter S

2006-04-27 10:19:57


Kristian Thisted     



De tackar vi för!
Passar även på att fråga om stömstaren. Satte upp en slik holk i mölndalsån för c:a 3-4 veckor sedan. När bygger de bo? Är de störkänsliga om man skall kolla i holken?

/K

2006-04-27 11:27:13

 
Peter Strandvik     



De fåtal par som häckar i S Sverige, bygger nu i april.

Vissa år kläcker dom redan runt 1.5, men i år är dom nog något sedare, kolla runt 5-10.5.
Du ser direkt om dom häckar, eftersom hela holken är full med mossa och bomateriel.

Stanna i så fall på avstånd o se ifall dom matar.
Stick inte in handen till en ruvande fågel.

Som kuriosa kan oxå nämnas att vissa av häckarna (hanarna?), drar vidare till Norge el S Norrland/Dalarna o häckar en gång till (med en ny hona??)
Mycket speciellt!

Peter S

2006-04-27 13:33:32



Svara på
detta inlägg