FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Härmande bofink

Pär Lydmark     



Igår när jag var ute på Hönö stötte jag på en udda bofink i Ersdalen. Bofinken (en hanne) satt och sjöng på typiskt bofinksmanér på en fin solexponerad kvist så jag tog fram kameran och tog några bilder på den. Efter ca en minut flög bofinken till ett träd några meter bort medan den drog en normal bofinkstrof i flykten. Jag vände mig om för att gå men hörde då en sjungande grönfink från den plats där bofinken landat. Jaha, tänkte jag, satt det en grönfink där också och lyfte handikaren. Någon grönfink fanns dock inte på plats, utan det visade sig vara samma bofink som förut som nu hade växlat över till grönfinksång istället. Och det var inga amatörhärmningar heller, utan klockrena kompletta grönfinkstrofer, med drillar, det sugande lätet och allt. Hela paketet. Hade jag inte sett fågeln hade jag utan att blinka bestämt den till 100% säker grönfink. Efter ca 10 strofer växlade den tillbaka till vanlig bofinksång igen.

Jag kan inte komma på att jag någon gång tidigare har stött på en bofink som härmat andra arter. Är det någon annan som gjort det?

2006-05-10 17:15:53


Lennart Falk     



I en tidigare tråd (jag hittar den inte nu), har jag beskrivit hur jag (och Donald Blomqvist) vid ett besök på Hohe Wand i Österrike 1999 hörde och såg en bofink som fullständigt perfekt imiterade sången av svartmes. Efter en stund tröttnade den på meslåten och levererade en vanlig bofinksdrill.

2006-05-10 18:10:59


Aimon Niklasson     



Om jag inte helt missminner mig så fanns det för ett antal år sedan en beskrivning hur bofink och bergfink kunde "ta över" varandras läten och att man åtminstone i fjällen behöver kolla vad man hör. Har för mig att det var en artikel i Fåglar på Västkusten möjligen kan det ha varit Anser. Den artikeln gav i varje fall mig en tankeställare men sedan har jag inte sett så mycket liknande skrivet så det kanske är dags igen för någon hugad...

2006-05-11 12:44:10


Lennart Falk     



Artikeln i FpV gällde en observation i Varanger 1980 (jag var med där, även om jag inte deltog i obsen), Mikael Käll var nog artikelförfattare.

2006-05-11 15:10:17

 
Lennart Falk     



Förlåt - på en resa till Varanger, finken uppträdde i Finland.

2006-05-11 15:11:39



Svara på
detta inlägg