FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Mosnäppa allmän i Gbg?

Jan-Åke Noresson     



Hur kommer det sig att mosnäppa, rapporterad i Halland eller Bohuslän, får statusen sparsam (röd markering vid artnamnet ) medan samma art, sedd i Göteborgstrakten får statusen allmän (d v s ingen rödmarkering)?

Samma skillnad i status gäller för arter som näktergal och forsärla (se söndagens obsar) beroende på rapportområde.

Lika märkligt är att en kustlabb sedd vid Tyludden i Halland får en röd klack, medan kustlabb sedd vid Nordre älvs mynning blir utan röd klack.
Jag antar att det beror på någon brist i Svalans sätt att gradera. I så fall - går det att rätta till?


Jan-Åke Noresson



2006-05-14 22:21:06


Pär Lydmark     



Skillnaden beror inte på någon brist i Svalan, utan allt fungerar precis som det ska. Däremot kan den bakomliggande informationen möjligen diskuteras i vissa fall.

Antalet röda pluppar beror på vilken status som respektive Rrk har angett för den berörda arten (enligt listan på startsidan). Eftersom Halland, Göteborg och Bohuslän är tre olika rapportområden kan denna status variera för de olika områdena eftersom alla arter inte är lika vanliga i t ex Göteborg som i Halland.

I fallet med mosnäppa har vi i Rrk Göteborg satt den till allmän, medan Halland och Bohuslän har den markerad som sparsam. Just i detta fallet, och möjligen gällande kustlabb också kan jag tycka att vi kanske borde ändra till sparsam även här, men det finns också många exempel på arter som jag t ex tycker att Halland har satt för hög nivå på, dvs arter som i själva verket är allmäna som satts till sparsamma osv (exempelvis näktergal). Men detta är naturligtvis upp till varje Rrk i slutändan, och beror till stor del på vad man väger in i varje formulering. Eftersom det inte finns några direkta direktiv på vad som är att betrakta som sällsynt, sparsam, allmän och mycket allmän drar nog olika personer gränserna däremellan på olika ställen.

Jag vet att det finns ytterligare ett par exempel på arter vi ska omvärdera i Göteborg (nuvarande lista slängdes snabbt ihop av mig en gång när Svalan var ung), och vi ska ta upp detta inom kort när vi är klara med Fågelrapporten för 2005 (som just nu är i sin slutfas).

2006-05-15 13:15:21

 
Jan-Åke Noresson     




Det låter väldigt bra att en omvärdering redan är på G.

Jag kan förstå att bedömningarna skiftar från olika Rrk-områden. Därför borde en gemensam diskussion med Rrk i Halland och Bohuslän också sitta fint. Som det är nu ger Rrk Halland en röd klack till vadare som sandlöpare, spovsnäppa, kustsnäppa, myrspov och småspov, medan alla dessa får grå markering när de upptäcks/rapporteras i Göteborgstrakten (om jag nu läst rätt när jag kollat gamla rapporter).
Ändå känns det betydligt enklare att hitta dessa vadare längs Hallandskusten.

Detta är förstås inte hela världen; Kustobsar är ett ypperligt forum även med skiftande färgmarkeringar. Men när man filtrerar dagens obsar efter måttstocken Medel så faller dessa intressanta vadare bort (under Göteborgsrubriken). Och det är lite synd.
För min del får de gärna förses med en röd klack, även i Göteborg.


Bästa hälsningar


Jan-Åke Noresson




2006-05-15 14:26:54



Svara på
detta inlägg