FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Rapportering/RRK 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Rapportering/RRK


Till
översikten
Sång/spel, ej häckning????!!!

Peter Strandvik     



Används väl lite onödigt mycket just nu i maj????

Om fågeln i fråga sjunger, i en lämplig häckningsbiotop under våren, försommare, o uppenbart inte är på sträck föreslås användandet av sång/spel,
(kriterium 3 om man använder atlaskriterier--gör det!!, även utanför atlasinventeringsområdena i Halland o Göteborgstrakten!).

Sång/spel, ej häckning, torde gälla utanför hckningstiden
(eftersommar,höst) eller för sträckande fåglar!!

Peter S

2006-05-24 12:28:32


Magnus Unger     



Jag kan bara hålla med, exempel på korrekt användning av Sång/spel, ej häckning är t.ex. om en ringtrast eller blåhake sjunger här på västkusten eftersom det är uppenbart att dom aldrig kommer häcka här ändå.

I stort sett alla övriga fall kan rapporteras med Spel/sång om det inte är uppenbart att det är en fågel som är på sträck t.ex. gräshoppssångare i Göteborgs skärgård.

Sedan finns det självklart massa arter där man inte kan vara säker på om det är häckning eller inte såsom småfläckig sumphöna, sommargylling m fl, här får man väl göra en bedömning från fall till fall.

2006-05-24 22:44:26


Ingemar Åhlund     



Uppriktigt sagt har jag svårt att förstå vad "Sång/spel, ej häckning" ska vara bra för överhuvudtaget. Många gånger kan man ju inte veta säkert hur det ligger till, och andra gånger är det givet att arten inte häckar. Varför inte använda "Sång/spel" hela tiden?

2006-05-25 11:17:09


Ingemar Åhlund     



Jag pratade förresten just med en skådare som inte kunde få fram "Sång/spel" alls - det visade sig att han inte klickat för "Visa häckningskriterie" under fliken "Rapportinställningar". Det är just den känslan man haft: att många inte hittat "Spel/sång" som alternativ. Där har vi kanske anledningen, att man helt enkelt inte har det alternativet tillgängligt?

2006-05-26 05:59:26


Jonas Grahn     



En annan sak på samma tema: "permanent revir" har blivit alldeles för vanligt och nästan alltid felaktigt använt på Svalan. Permanent revir betyder ju att man hört samma sjungande individ vid minst två, ej på varandra följande, dagar på samma plats. T o m gamla atlaskoordinatörer verkar ha glömt det! (Eller är det ett av Svalans "självgenererande" fel?)


2006-06-10 09:16:39


Tommy Mogren     



Intressant.

Jonas skriver ju:
"Permanent revir betyder ju att man hört samma sjungande individ vid minst två, ej på varandra följande, dagar på samma plats"


Hur vet jag som nykomling detta ? Har letat i Svalans Manual utan att hitta någon som helst definition på kriterierna.
Var kan jag läsa på om dessa ?

2006-06-10 22:02:02


Kristoffer Nilsson     



Jonas skriver: "Permanent revir betyder ju att man hört samma sjungande individ vid minst två, ej på varandra följande, dagar på samma plats. T o m gamla atlaskoordinatörer verkar ha glömt det!"

Visst är det precis så "permanent revir" ska tolkas, som jag ser det, men om det tolkas annorlunda, som du påstår, av "gamla atlaskoordinatörer" (som rapporterar även idag?) så vore det intressant att se ett konkret exempel på vad du menar...

Jag håller med dig, Tommy, för det är ju inte lätt att veta vad man ska rapportera som nykomling när det gäller atlasrapporter. Om du vill så kan du höra av dig till mig för fler detaljer kring atlasinventeringen på kristoffer.nilsson5@comhem.se så ska jag göra så gott jag kan för att reda ut dina oklarheter. Må väl!

2006-06-10 22:53:23


Jörgen Grahn     



För att förtydliga, det är givetvis inte Svalan som definierar
betydelsen av atlaskriterierna -- den inventeringsmetodiken
har funnits sedan 1970-talet, eller när det nu var.

Därmot kunde jag inte hitta definitionerna vid en snabb Google-
sökning. Om de ligger gömda i gamla svart-vita nummer av VF,
så borde nog SOF publicera dom i faksimil, och Svalan borde
länka dit.

(Och nu får jag gå in och sätta "permanent revir" på näktergalen
i Åbromotet -- jag hade inte heller nån aning om definitionen)

2006-06-11 10:14:18


Per Boström     



På http://www.skof.se hittade jag bl.a. denna sida med häckningskriterierna: http://www.skof.se/atlas/kriterier.htm

2006-06-11 11:20:13


Tommy Mogren     



Tack Per!

Fantastiskt bra sida! Den har jag letat efter lääänge!

Tommy

2006-06-11 12:14:26


Stina Thelander     



Och Kristoffer! Vi svarar väl också om man mailar till atlas@kustobsar.se.

Jag har inte kollat om skåningarna också har den utmärkta texten om "Var och när?", där man kan se vid vilken tidpunkt man lämpligen hittar vilken fågel med vilket kriterium. Kan fås efter mailkontakt.

Någon gång kommer vi säkert att lägga in Atlas-dokument även på vår hemsida.

Flera riktigt vana inventerare använder ett pappersdokument (kan också fås efter mailkontakt), där man under hela häckningsperioden skriver upp sina observationer och först vid periodens slut matar in den observation som har det högsta kriteriet.

Som icke-van inventerare brukar jag vilja höra fågeln flera gånger i samma buske innan jag rapporterar en femma , dvs permanent revir, och då har jag kanske inte alltid först rapporterat in en trea. Så egentligen går det väl inte att hitta Svalan-rapporteringar som är felaktiga i det fallet.

Kul att så många börjat rapportera med häckningskriterier även utan att ha "egen ruta". Jättebra om ännu fler gör det.

Och kanske kan några av er tänka sig att åka med på en resa till södra Kungsbacka eller norra Kungälv för gemensam inventering i någon ännu obokad ruta?

Hör av er! Gärna till atlas@kustobsar.se!

Stina






2006-06-11 20:52:03


Magnus Lundström     



Upptäckt att det nu börjat dyka upp rapporter med kriteriet spel/sång ej häckning. Särskilt p mindre hackspettobsar. Varför? Nu under våren så räcker det väl med sp/sång om det inte är uppenbara sträckare som blåhake, ringtrast etc. Mindre hackspett börjar väl etablera revir nu och bör väl rapporteras med kriteriet spel/sång.

2009-03-25 10:39:14


Nils Abrahamsson     



Jag tror det ofta beror på det som Ingemar, var det väl, skrev ovan att om man inte slagit på häckningskriterier i rapportinställningarna så finns det bara lockläte och "spel sång, ej häckning" att välja på.
Kan inte ngn se till att "ej häckning" helt enkelt tas bort? Ngn i RRK ?

2009-03-25 15:07:46


Jon Håkansson     



Om man vill ändra rapportinställningarna så man även får häckningskriterie då går man in på "Personligt" när man loggat in. Därefter "Rapp.inställningar" och sedan "Visa häckningskriterie".

Förändringar är ju på gång i Svalan och Artportalen 2 kommer snart. Har man synpunkter t.ex då att "ej häckning" bör tas bort kan man alltid maila dom, detta t.o.m 15:e april. E-post adressen är: artportalen.synpunkter@gmail.com. Man kan även läsa om detta på Svalans startsida.

Som nämnts tidigare bör man alltid använda sig av "spel/sång" kriteriet om det uppenbart inte kan röra sig om en häckande fågel.

2009-03-26 14:09:48


Jörgen Grahn     



Jon, du menar väl i ditt sista stycke "... om det kan röra sig om en häckande fågel".

2009-03-26 20:12:21


Nils Abrahamsson     



Jomenvisst, jag vet ju hur man gör.
Men min, eller från början Ingemars, poäng var ju att en Svalananvändare som inte bryr sig om att leta i inställningarna använder ju std-inställningen. Och där finns enbart valet "spel/sång ej häckning".
Det måste ju vara fel. tycker jag.
Och visst, det kommer en ny Svalan men det här är ju en jätteliten men viktig ändring som ngn borde kunna göra direkt.

2009-03-26 22:34:40


Jon Håkansson     



Jo självklart Jörgen, det blev lite goddag yxskaft i den meningen. :)

Jag missuppfattade dig nog där Nils. Om som du säger standardinställningen är att inte visa häckningskriterier då är det galet och bör ändras. Förstår inte poängen med att det alternativet finns överhuvudtaget.

2009-03-27 03:54:31

 
Per Flodin     



Som nyregistrerad användare är standardinställningen att häckningkriterierna visas, förvisso utan siffror. Om de inte visas har man själv ändrat det under "Personligt" och "Rapp.inställningar". Häckningskriteriet "spel/sång" ligger före "spel/sång, ej häckning" i rullistan. Alternativet bör verkligen användas sparsamt, men kan gott finnas kvar.

2009-03-27 09:09:34



Svara på
detta inlägg