FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Fåglar häckande i ledningsstolpars tvärbalkar

Uno Unger     



Stig Fredriksson rapporterade igår en intressant iaktagelse, där ett blåmespar häckade i en tvärbalk på en ledningsstolpe N om Hökälla. Bilder som visar häckningen har Stig lagt ut på Svalans bildgalleri. När jag såg bilderna erinrade jag mig att jag sett pilfinkar vid flera tillfällen häcka i samma typ av tvärbalkar. Tvärbalkarna det gäller är ihåliga och gjorda i metall med en kvadratisk profil. Det skulle vara intressant att höra om det är fler som observerat detta och om andra arter har konstaterats häcka på samma sätt.

2006-06-04 15:43:56


Stefan Oscarsson     



Ja, jag såg för kanske 10 år sedan samma sak vid Stocken på Orust också då var det Blåmes.

2006-06-04 17:00:32


Lasse Svensson     



Här i trakterna kring Svenshögen är det pilfinkar som häckar i balkarna

2006-06-04 17:04:41


Peter Strandvik     



Stare, kan läggas till listan.
Matade i veckan i en tvärbalk vid Skåttan, N om Kärna

Peter S

2006-06-04 17:30:47


Andreas Wållberg     



Pilfink och Blåmes har jag sett häcka i tvärbalkar på flera platser i Kungsbacka kommun. Någon som vet hur breda tvärbalkarna är? Det borde vara trångt därinne när ungarna blivit lite större.

2006-06-04 23:21:23


Jörgen Grahn     



Ja, det verkar vara rätt vanligt för just pilfink i Falköpingstrakten,
nästan kolonimässigt vid Mönarps gård till exempel. Även gråsparv,
fast ovanligare.

Min bror har intresserat sej för det här fenomenet; får se om han
kan skriva några rader här.

Det har varit just i balkar med kvadratisk profil. Jag tittade
på SFs foto tidigare, och jag tror det rörde sej om samma typ av balk.

2006-06-06 14:08:42


Håkan Thorstensson     



Uno, detta är mycket vanligt i mina hemtrakter i Olofstorp/Bergum. Nyttjare av balkarna är uteslutande pilfink.

Håkan

2006-06-07 23:57:23


Jonas Grahn     



Som väl framgått ovan är speciellt pilfink vanlig häckfågel i stolparna på de flesta håll. Adjan de Jong har skrivit en artikel där han spekulerar i om just de här balkarna bidrar till ökningen (som skett i Västerbotten; i övriga Sverige snarare minskar väl pilfinken svagt). Gråsparv har jag bara sett på en plats, så stare är nog nr 2 medan blåmes innehar tredjeplatsen. Talgoxe har jag aldrig sett vad jag minns, men eftersom stararna får plats borde det ju inte vara nåt problem!

Vet nån förresten när man introducerade stolpar med sådana här balkar?

Jonas


2006-06-10 09:03:37


Uno Unger     



Vid dagens atlasinventering i trakten av Rävlanda, med den studiecirkeln jag leder, hittade vi vardera en häckning av pilfink och blåmes. Med den information som inkommit efter mitt ursprungliga inlägg, har jag förstått att dessa tvärbalkar tydligen utgör ett viktigt bidrag till boplatser för vissa hålhäckare.

2006-06-10 20:57:56


Håkan Thorstensson     



Kan nu lägga talgoxe till listan av tvärbalksnyttjare, hittade häckning i fredags.

2006-06-11 23:10:34

 
Staffan Swedberg     



Från Varberg kan jag meddela att både stare och pilfink nyttjar denna häckmöjlighet. Pilfinken häckade ca 8 m upp, staren häckade i ett ställverk. I samma ställverk häckade även fiskmås i farlig närhet till ledningarna.

2006-06-12 07:59:25



Svara på
detta inlägg