FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Atlasinventeringen 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Atlasinventeringen


Till
översikten
Uppdateringar av atlasrutor

Staffan Swedberg     



Hej alla flitiga atlasmedarbetare!
Jag har av främst nyfikenhet, vanan att regelbundet gå in och kolla aktuell status i Atlasrutorna, mestadels i Halland men även i Göteborgsområdet. Uppdateringarna haltar dessvärre betänkligt på sina håll; tråkigt eftersom det är främst nu rapporterna kommer in. Jag tror att rapporteringen skulle kunna bli ännu bättre om alla atlasansvariga tittade över sina rutor mer regelbundet. Det är faktiskt extremt lätt att uppdatera. Personligen tycker jag själv att det är tillfredsställande att se rutorna "färgas". Vad gäller Atlas bedömer jag själva uppdateringen vara den enklaste, fältarbetet är betydligt mer tidskrävande.
Tack för ordet!


2006-06-25 22:02:25


Magnus Unger     



Kan inte göra annat än att hålla med. När jag själv befinner mig i andras rutor och ser att de är dåligt uppdaterade tappar jag lusten att rapportera kriterier i de rutorna eftersom de kan vara dubbelarbete. Om jag däremot har ett häckningskriterie i en ruta som verkar uppdaterad så lägger man gärna in en kompletterande uppgift.

Jag håller själv kontinuerlig koll på mina egna rutor och uppdaterar hela tiden både det jag själv lägger in och de andra lägger in, och precis som Staffan säger är ju det den absolut minst tidskrävande biten trots att jag lägger in alla nya kriterier utan att vänta tills jag hittar ett högre kriterie.

Själva inventeringsarbetet i fält tar absolut mest tid, t.ex. igår var jag ute och inventerade i 5 timmar och inläggning samt uppdatering av rutan tog mindre än en halvtimma.

2006-06-26 11:22:54


Peter Strandvik     



Jag får väl "heja på", mina kollegor söderut!!

Kungälv skall nog vara uppdaterat!!

Funktionen "Saknas i rutan", är bra för rutor man passerar då o då!

Peter S


2006-06-26 12:03:22


Magnus Unger     



Helt rätt Peter funktionen "Saknas i rutan" är en bra funktion men helt oanvändbar om rutan inte är uppdaterad, vilket är ytterligare ett skäl till att rutorna bör vara uppdaterade.

Denna funktion är också mindre användbar om rutorna runt omkring inte är uppdaterade då endast inlagda och uppdaterade arter används för att räkna ut detta på intillliggande rutor.

2006-06-26 12:16:05


Peter Strandvik     



Det var ungefär det jag menade!

Men man kan gott lägga in alla "säkra häckare", som det dräller av nu; mesungar, skatdito o sångare m mat i näbben, även om rutan inte är uppdaterad!

Peter

2006-06-26 12:43:29


Kristoffer Nilsson     



När det gäller uppdateringar av rutorna så bör man ha i åtanke att en del av inventerarna som är ansvariga för olika områden faktiskt inte har tillgång till datorer så jag tycker absolut att man bör rapportera in arter man ser även i andras rutor med lämpligt atlaskriterie. Må väl!

2006-06-26 13:16:15


Staffan Swedberg     



En annan sak som slog mig; alla de obokade rutorna, i Kungsbacka och i Varberg hur uppdateras de? Vad beträffar Falkenbergs kommun kan man ju fråga sig ifall de är med i Atlasinventeringen överhuvudtaget...
Som Magnus tidigare nämnde; det är lätt att tappa lusten att rapportera ifall inga uppdateringar görs. Eller finns det någon form av "supervisor" som fixar till allt när året är slut... Någon som vet hur detta fungerar?

2006-06-26 15:44:29


Andreas Wållberg     



Kungsbacka kommun som ingår i både Göteborgs Atlas och i Hallands Atlas är väl uppdaterad om man tittar på Göteborgsatlasen, däremot inte alls om man tittar på Hallandatlasen. Det beror på att ingen av oss som är engagerade i Kungsbackas atlas har behörighet att uppdatera rutorna i Hallands atlas.



Staffan, stort tack för att du lägger in häckningsobsar gjorda i Kungsbacka kommun !! Kolla på Göteborgstraktens Atlas (länk finns på Dagens Fågel) om du vill se vad som saknas.

hälsningar
Andreas Wållberg
kontaktperson för Kungsbacka kommun

2006-06-26 15:49:45


Magnus Unger     



Det jag menade med att jag inte orkar lägga in alla häckningskriterier i rutor som inte är uppdaterade så menar jag självklart de lägre kriterierna som t.ex. 2:or och 3:or. Alla säkra kriterier över 10 lägger jag alltid in om arten saknas i rutan, dock skulle det bli alldeles för mycket jobb om jag la in alla 2:or och 3:or i alla rutor jag besöker, men är det nån lite ovanligare art såsom rödvingetrast så lägger jag ändå in en 3:a.

Det blev visst lite rörigt med alla undantag ;)

2006-06-27 08:57:53


Staffan Swedberg     



Jag vet att du är en flitig rapportör Magnus men jag skulle ändå rekommendera att du och övriga fortsätter att rapportera så mycket som möjligt i Atlasinventeringen. Man kan egentligen aldrig rapportera för mycket som bekant. Min uppfattning är att det som kanske missas mest trots allt är de sk triviala arterna (egen erfarenhet).
Jag hoppas att de skrivna inläggen ovan ytterligare kan stimulera att rapportera vidare i denna inventering under stundande säsong och att de inte blir liggande tills säsongen är över.
I övrigt; vill jag passa på att önska alla Atlasinventerare på västkusten en trevlig sommar!

2006-06-28 00:07:55


Magnus Unger     



För att ytterligare späda på debatten vill jag bara belysa problematiken med denna ruta.

ruta 07B2FSO

I denna ruta har inte kriterierna uppdaterats sedan Atlasinventeringens start, eftersom den ligger granne med en av mina rutor är det extra synd ;)

Hade den varit bättre uppdaterad hade jag säkert gått en sväng in i den rutan när jag ändå är ute i norra delen av min ruta. Men nu har det inte blivit så eftersom det har inte varit "lika kul" att komplettera den som om den hade varit mer uppdaterad.

2006-06-28 08:40:46


Stina Thelander     



Bra Magnus att du påminde mig.

Den rutan innehas av en person som förra året ville ha hjälp att lägga in sina observationer, vilket jag då gjorde. Sen har jag missat att be någon överadminsitratör (som Staffan S efterlyste) att "rödmarkera" obsar. Jag ringer din far, Magnus!

Tycker det är bra att alla utvidgar sina områden. Själv är jag väldigt glad om någon orkar gå mera i tex ruta 06B8GNV. Jag har vandrat omkring där så mycket så nu har jag lust att gå över till grannen 06B9GSO

/Stina

2006-06-28 09:10:22


Peter Strandvik     



Hej!

Jag passade på att uppdatera den efterfrågade rutan 07B2FSO, så att artantalet nu har stigit till drygt 50 (lite kvar att hitta således)!

Välkomna med utflykter o inventeringsnoteringar även till Kungälv.
Varför inte en tur till Överön, Ryskärsfjorden, Brattön el Göta-älvdalen!!

Mycket trevliga o jungfrueliga marker!
Kan ge många trevliga skådar-tillfällen!!

Peter S

2006-06-28 11:37:30


Kristoffer Nilsson     



Hej!

Strålande med synpunkter som kan göra Atlasinventeringen bättre, tycker jag. Alla förslag till förbättringar eller smidigare arbetssätt är alltid välkomna till atlas@kustobsar.se Påpeka gärna uppenbara brister eller felaktigheter om ni upptäcker sådana. Det går också att rapportera observationer till den e-postadressen om man inte själv vill lägga in observationerna i Svalan.

Och ni som regelbundet rapporterar i Svalan: fortsätt att rapportera med atlaskriterier under sommaren! Observationerna är så oerhört värdefulla. Må väl!

2006-06-28 12:27:36

 
Stina Thelander     



..och dom som tycker bättre om papper och penna än dator och mail kan löpande skicka in observationerna per brev till GOF, Box 166, 421 22 Västra Frölunda.

Eller tala in obsar med kriterier på telefonsvararen på
49 22 15.

Men dom kanske inte läser detta Forum.

/Stina

2006-06-28 13:17:07



Svara på
detta inlägg