FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Fåglar på Mallorca eller i Mexico

Magnus Eriksson     



Hej
Ska åka till Mallorca i Augusti och Mexico i November. Undrar om någon har några bra tips på fågelböcker att ha med sig i fält och om någon har några spännade skådartips. Samt om någon känner till hur bra säsongen är vid de båda tillfällena. Det är definitivt ingen elitskådning men det känns ändå kul att testa sin kikare i något annat land än Sverige.

Tack på förhand

2006-06-28 21:25:03


Håkan Thorstensson     



Hej Magnus,

som varandes en av förmodligen ganska få svenskar som inte varit på Mallis, så lämnar jag det därhän.

Mexico, så. Boken som gäller av A Guide to the Birds of Mexico and Northern Central America av Steve Howell & Sophie Webb. Kostar 670kr Naturbokhandeln. Det är dock en stor och tung bok, och inte helt smidig i fält.

En ny, mindre, fälthandbok är också på gång, eventuellt har den redan utkommit, Birds of Mexico and Central America, av Ber van Perlo, ungefär halva priset mot förstnämnda. Vet dock inget om kvaliteten på denna bok.

För att hitta till lokaler finns Where to find Birds in Mexico (tror jag den heter), av Steve Howell.

Jag reste runt i Mexico en månad kring årsskiftet 2003-2004, så beroende på vart du skall, kanske jag kan bistå med ytterligare information.

Håkan

2006-06-29 09:59:09


Hans Börjesson     



Hej Magnus!

Jag var på Mallis i augusti förra året och bodde då nära Alcudia. Om du också kommer att bo i detta område så har du en mycket spännande vecka framför dig. Mitt hotell låg så bra till att jag kunde se Albufera ifrån balkongen. Albufera är stort våtmarksområde som sannolikt är en av medelhavets absolut bästa fågellokaler. Jag hyrde en cykel för hela veckan och cyklade runt mellan de gömslen som finns. Orådet är stängt med grindar och öppnar först runt 09:00 men det går bra att hoppa runt staketet vid stora ingången (går även att få över en cykel där). Det är helt OK (eller var det förra året) att vara inne på området tidigare på dagarna men de vill förhindra biltrafik i området.

Vad kan du då förvänta dig att se? Ja vad sägs om hundratals Silkeshägrar, hundratals Kohägrar, gott om Natthäger, Rallhäger, Purpurhäger, Grå häger. Cettisångare, Kaveldunsångare (spana lågt i vassarna kringa alla kanaler och broar så lyckas du nog få in denna tynga art) och allerstädes Sammetshätta. 5-6 Dvärgrördromar, 3 MARMORAND, 70 Tjockfot, 3 Bronsibis, Svarthakad busk, Purpurhöna (vanlig!), Kungsfiskare. Det finns även en damm med inplanterad Kamsothöna. Härfågel, 1 Alpsleglare (troligtvis vanligare uppe i bergen).

I Alcudia hamn har du goda chanser att se Rödnäbbad trut men du kan även ha tur att se den patrullerandes vart som helst utefter den enormt fina sandstranden runt Alcudia.

Ska du kolla rovfåglar ska du nog försöka ta dig upp till Cuber reservoaren. Jag kom tyvärr aldrig dit men där har du goda chanser på Grågam, Dvärgörn mm. Jag var dock vid något som heter Boquer Valley som inte är så långt ifrån Porto Polenca (tog taxi dit ifrån Alcudia) där du också har chansen på Grågam, Dvärgörn, Smutsgam (det finns några enstaka fåglar). Jag var där för tidigt på morgonen så den riktiga termiken hade inte börjat ännu men jag hade flera Eleonorafalkar, Häcksparv och hade turen att bland de oändliga mängderna Sammetshättor hitta 1 Balearisk sångare.

Jag anväde en guide som heter Birdwatchers Guide to Mallorca (Hearl & King). Den finns bl.a. att köpa på Naturbokhandeln och finns säkert på Getterön också.

Bor du i Gbg kan du ju komma förbi så kan jag visa en video med lite vad du har att vänta dig.

Jag var alltså inte heller där på någon skådarresa men jag var upp varje morgon och cyklade till Albufera runt 06:00 och var tillbaka till hotellet runt 09:00 lagom till att resten av familjen vaknat och var redo för frukost!

MVH
/Hans Börjesson

2006-06-30 07:35:48


Magnus Eriksson     



Tack för era svar de var riktigt inspererande.
Jag har nu beställt böckerna. Låter verkligen som om det finns fåglar att titta på.
När jag åker till Mexico kommer jag att bo någonstanns i närheten av isla de Comzumel. Söder om den på fastlandet vid kusten. Yucatanahalvön tror jag det heter.

Jo jag bor i Göteborg och har lilla dammen i Slottskogen som min microskådarplats =). Videon låter kul Hans men jag kommer nog inte hinna titta på den innan jag åker i alla fall.

2006-07-05 23:43:38


Håkan Thorstensson     



Jag var aldrig på Yucatan-halvön under min resa, så där kan jag inte tillföra något. Med tanke på var du skall bo, så bör du absolut försöka få tillfälle att åka över till Isla Cozumel. Där finns fyra endemiska arter, dock tror jag inte du skall räkna med mer än tre av dem, då Cozumel Thrasher är hart när omöjlig numera.

Som komplettering till litteraturen finns en nyutkommen CD-skiva med mp3-filer, omfattande drygt 650 av Mexicos arter. 625kr på Naturbokhandeln. Nödvändig att ha för att ge möjlighet till exempelvis Yucatan Nightjar och Yucatan Poorwill.



2006-07-07 08:21:26


Magnus Eriksson     



Bättre sent än aldrig. Resorna blev av 2006 och det var bra om än inte så mycket fågel, men en del(lite för tidigt i min skådarkarriär). Men tack för boktipsen jag hade stor nytta av dem. Men bok med arter saknar jag fortfarande för Mallorca något tips?
I år går resan tillbaka till Mallorca 19/7-2/8 och denna gång kommer också jag bo några hundra meter från Albufera så den här gång ska jag nog få till det.

Frågan är gör man ett stort misstag om man inte släpar med tuben? Klart att jag helst vill ha med den men med två barn så blir det en hel del packning ändå...

Inga andra tips för att underlätta det hela, det där med att klättra över staket och grejer låter lite jobbig i ett annat land men det kanske går bra om man hör sig för. Ingen som tex känner någon aktiv skådare i trakten som tycker det är roligt att ta hand om en förvirrad nordbo någon morgon?

2008-07-05 00:15:59


Markus Lagerqvist     



Hej,

Har du varit inne på travellingbirder.com?

Där finns mängder av reserapporter, bl.a. över 128 stycken från Mexiko, varav många från just Yucatán och Cozumel.

2008-07-05 15:24:05


Magnus Eriksson     



Detta föder givetvis nästa fråga. Finns det någon bra site för att rapportera sina obsar som man sett utanför sverige som håller lika fin reda på dem som Svalan?

Eller hur gör ni andra reseskådare plitar ni ned det på papper och håller koll på så sätt eller gör ni på något annat sätt.

Har varit in och tittat lite på globaltwitcher.com och den verkar ju lovande någon som har erfarenhet av den?

2008-08-02 21:00:57


Nils Abrahamsson     



jag tycker GlobalTwitcher är bra. Lite buggar kvar kanske men Nicklas jobbar på och det blir bara bättre o bättre. Snart 1000 reggade användare från hela världen och över 11000 foton på allt från fåglar till växter. Eftersom användarna själva kan rätta till saknade arter och felaktiga namn etc, lite som Wikipedia, så känns det som att den är på väg att bli ngt riktigt bra.

2008-08-04 14:40:57

 
Nils Abrahamsson     



Kanske skulle tillagt att om du, eller ngn annan för den delen, vill börja använda den så kan jag knacka ned lite komma-igång-tips efter att själv kört en hel del trial&error under våren... Lite finns under Hjälpen i GT dock.

2008-08-04 14:44:42



Svara på
detta inlägg