FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Svalan 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Svalan


Till
översikten
Kustlabb på svalan vs kustobsar

Fredrik Andersson     



Var ute på Vinga en sväng igår. Hade en kustlabb, en mörk sådan som jag rapporterade in på svalan.
När jag väljer "Kustlabb av mörk fas" så dyker inte rapporten upp på kustobsar. Men väljer jag endast "Kustlabb" och skriver "mörk fas" i kommentarsfältet så syns rapporten även på kustobsar.

2006-08-07 08:35:28


Peter Strandvik     



Det beror på inställningarna, som Rrk gör gällande "fyndstatus".

Fn finns det inga riktlinjer, vilket som vore bäst; att skriva exv Kustlabb, med kommentarer ang ras i kommentarsfältet, el det andra alternativet.

Peter S

2006-08-14 10:15:07


Niklas Aronsson     



Det finns ett annat problem som rör just labb. När jag inte kan arta labben jag ser på Kråkudden vill jag kunna lägga in den som obestämd labb i Svalan. Svalan köper benämningen, men den kommer inte upp i Kustobsar. Det är lite synd tycker jag. För det är väl inte så att jag ska skämmas för att jag inte kan arta en labb eller alka på tre kilometers håll?

2006-09-04 19:16:28


Niklas Aronsson     



Såg nu att jag i och för sig kan göra som Tina gjorde och lägga in som obestämd kust/fjällabb men det borde väl funka även med obestämd labb? Eller varför godtar i så fall Svalan den varianten?

2006-09-04 20:29:29

 
Magnus Unger     



Anledningen är att alla obestämda arter inte har engelska och latinska namn inskrivna i svalan. Detta gör att dessa filtreras bort per automatik för kustobsars visning, det går att lösa så just dessa arter kommer utan engelskt och latinskt namn på kustobsar men skulle i så fall innebära en prestandaförsämring.

Det vi kan göra är att påpeka de arter som inte dyker upp på kustobsar för svalansupporten och hänvisa till att de behöver engelskt eller latinskt namn. För att hjälpa dem och öka chansen att det fixas skriv gärna förslag på engelskt och latinskt namn så kan dom bara skriva in dem.


2006-09-07 08:51:41



Svara på
detta inlägg