FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Hönö, vindskyddet 2.0

Nils Abrahamsson     



Sedan något år tillbaka har GOF haft en ambition att utöka vindskyddet på Hönö. Vid bra blåsväder står det numera lika mycket folk utanför som inne i skyddet.
Vi har tänkt oss en förlängning mot öster, dvs längs berget där vi morgontrötta sitter.
Status på detta är följande:
Vi har ett bygglov sedan ganska precis ett år tillbaka.
Vi har OK från LS med ett undantag från strandskyddet.

Problemen som återstår kan sammanfattas i
1 transport av material
2 byggjobbare
3 pengar

Vad gäller transport av virke etc. så är jag lite pessimistisk vad beträffar möjligheten att bära ut grejorna. Vi har visserligen fått OK till att köra ända ut men det är fortf bra långt och ffa bökig ”väg” sista biten. Jag håller på att undersöka möjlighet till helikoptertransport. Förra gången lyftes ju skyddet ut av en Vertol från försvaret men dom finns ju inte längre i Gbg.
Cementsäckarna (till gjutning av plintar) skulle vi troligen kunna bära ut, dom behövs ju före virket.

Vad gäller arbetskraft så behövs i första skedet ryggsäcksförsedda cementbärare i tillräcklig mängd. Borde inte vara något problem. Sedan skall det spikas. Vad vi behöver är normalhändiga som kan slå i 3tums och gärna också 4tumsspik i mängd under en lö-sö.
Sen skall det målas, då är vem om helst välkommen! ;o)
För arbetsledning har vi en byggnadskunnig GOFare engagerad.

Beträffande pengar så hoppas vi på en del sponsorspengar från kikartillverkare och kanske Club300 och ngn mer.
Om alla som X-at havsfågel på Hönö satsade en 100lapp för varje kryss så kanske det skulle räcka en bra bit. Vad tror ni om detta?
Vi behöver säkert också ett bensindrivet elverk. Ngn som har ett sådant att låna ut?

Idéer och synpunkter välkomna, antingen hit till Forum eller direkt till mig, nils.a@home.se
Jag tar gärna emot anmälan från dig som är beredd att hjälpa till.


2006-11-22 23:28:49


Martin Alexandersson     



Som gammal Öbo undrar jag inte om exv cementen kan köras ut med båt istället för att bäras?

Jag är gärna med och bidrar med halvklantig bygg och bärhjälp mellan jul-nyår samt v9 samt påsk om det finns behov.

2006-11-23 11:38:29


Nils Abrahamsson     



Jättebra! fast det blir nog inget förrän senare i vår efter snö o så...
Jag är oxå öbo "egentligen" och tänkte först på samma sätt, men det såg vanskligt ut tycker jag. Havet häver sig (Yar som man säger i N Bohuslän) så det ser svårt ut att komma till med båt, eller? Självklart är det ju enklast billigast osv om det går. Brädgård finns väl vid hamnen på Hönö?

2006-11-23 18:10:26


Tom Ekman     



Hej.
Jag kan tänka mig att bidra med hjälp. Är till vardags snickare. Finns det någon ritning på bygget?
Något som jag har retat mig på många gånger är stolparna i det nuvarande vindskyddet (inte bara jag säkert). Kanske kan man lösa konstruktionen på det nya på ett annat sätt.
Får det gamla stå kvar?


2006-11-23 18:30:06


Nils Abrahamsson     



Ja vi har tänkt att ta bort dörren och sen bygga på det nya, via en liten "hall" som blir gemensam ingång för båda delarna.
Det finns ritning ja (annars hade vi nog inte fått bygglov etc) Vissa små justeringar kan vi nog göra.
Alla idéer till förbättringar är ju bra att vi samlar ihop innan vi börjar spika. Här eller via mejl.
Själv är jag 191cm lång så jag ser inte horisonten när jag står rak i det nuv. Alltså blir nog övre luckkanten 5cm högre eller så.. ;o))

Jag tänkte att om vi får ut mellan 5 o 10 som kan snickra hyfsat så går det nog rätt fort. Om plintarna är gjutna i förväg.
men sen är det det där med transport... Skall det bäras så måste vi nog ha rätt mång 50- engagerade... ;o)

2006-11-23 18:43:41


Tom Ekman     



Ett möte med de som vill vara med att bygga föreslår jag. Där vi kan gå igenom ritningen och kanske lösa ev. konstruktioner. Ju mer som är färdigtänkt innan desto lättare går nog bygget.


2006-11-23 20:25:05


Jan Krantz     



Jag kan vara med och hjälpa till med det mesta är nybliven pensionär så jag är ju ledig nu och framöver.
med det kommer väll information om läget ,och hur det skall bli när bygget kommer igång.
Hej Janne.

2006-11-23 23:56:01


Nils Abrahamsson     



Idag har jag och Magnus, våran byggnadsingenjör, varit ute på Hönö och mätt upp var plintarna skall gjutas. Vi lät våra märkstenar (ganska små) ligga kvar så den som vill kan få en uppfattning om hur det blir.
Jag har dessutom lagt ut ritningen på http://nilsab.se/vindskydd/vindskyddet.bmp

Toms idé med ett möte är bra. Jag föreslår ons 6dec kl 19 på Ekliden. Om ngn föredrar annan tid så hör av er.
Det är dessutom bra om alla som vill hjälpa till mejlar mig så jag har adresser till alla. nils.a@home.se

Jag var dessutom på brädgården på Hönö o kollade lite. Fick ett tips på ngn som har ngn form av transportbåt som möjligen skulle kunna komma till därute. Jaqg kollar upp tipset.

En grej som slog mig idag därute är att det borde gå att lägga ett smalt trädäck alldeles framför det befintliga skyddet. Över "vattengraven" alltså. Då skulle ett gäng kunna sitta nedanför luckorna med ryggen mot väggen. Borde ju inte störa dom inomhus. Vad tros om det?

2006-11-29 00:01:00


Magnus Unger     



Först vill jag bara säga att det är otroligt kul att detta projektet kommit såpass här långt, och hoppas inte nedanstående kommentarer tas som negativ kritik. Jag vill bara delge mina erfarenheter av skådning på Hönö.

Några snabba kommentarer på ritningen.

1: Om jag förstår det hela rätt skall det vara en dörr in i hallen och en dörr in till vardera skyddet, detta kommer kraftigt minska möjligheten att överföra information mellan byggnaderna. Borde vara mer fördelaktikt med en öppen hall där man lätt kan kommunicera mellan byggnaderna.

2: Sedan är det lite synd att inte utnyttja ytan som används som hall, här tappar man flera bra platser. Dock kan jag förstå fördelen med att slippa ha gemensam utgång för båda byggnaderna.

3: Luckorna på skyddet ser ut att vara vinlklade så man tittar i rakt nordlig riktning, detta bör kanske inte vara nåt problem egentligen men vinkeln hade ju varit mer fördelaktig om den var mer som den första byggnaden.

4: Sedan kan det vara en synvilla på ritningen, men den nya byggnaden ser nästan lite smalare ut än den gamla. Efter lång erfarenhet i det gamla skyddet hade det inte skadat med 0,5-1,5m extra i bredd, ett smalare skydd kan bli jobbigt.


Alltså här kommer förslag på vad man kan göra åt dessa saker:

1: Hade det varit möjligt att skippa dörrarna i hallen så skulle man inte behöva så stor hall och man hade därmed kunnat utnyttja mer yta till vindskydd. Samt att kommunikation mellan byggnaderna förbättras avsevärt, vilket är väldigt viktigt därute för att alla skall få chans att se fåglarna då det ofta är kort tid man har på sig.

2: Vrid upp det nya skyddet så det nästan ligger i samma vinkel som det gamla, detta skulle ge bättre betraktningsvinkel ut mot havet. Om det inte är möjligt att vrida lika mycket som det gamla kan man vrida det lite iaf.

3: Gör skyddet något djupare så man lätt kan stå i två rader, och kanske samtidigt sitta framför. I det gamla skyddet går det ju bara att stå en rad och sitta en rad, eller stå i nästan två rader om man ställer sig lite i zick-zack. Dessutom är det alltdi problem när nån skall gå in och ut ur skyddet. Det mest optimala hade varit om det hade gått att sitta en rad samt stå i zick-zack bakom samt ytterligare plats för att gå in och ut bakom.


Angående ett smalt trädäck framför det befintliga skyddet tror jag inte på det av följande anledningar. Dels kommer man för lågt ner om man måste sitta under luckorna. Sedan finns det inget som helst vindskydd och det blåser ofta rätt bra längs framkanten samt att det stänker mycket saltvatten där.

Förmodligen är det kanske redan försent med såpass här omfattande förändringar, men jag vill ändå framföra dem eftersom jag vill att det skall bli så bra som möjligt därute.

2006-11-29 08:30:21


Markus Lagerqvist     



Hej,

Ja, kul att det börjar röra sej, jag är gärna med och hjälper till med bygget efter bästa förmåga ;)

Måste säga att jag håller med Magnus vad gäller synpunkterna, speciellt vad gäller hallen med dubbeldörrar kommer det att bli väldigt svårt med kommunikationen.

Förstår att det blir jobbigt med bara en dörr i ena änden på ett såpass långt vindskydd när folk skall gå in och ut, men går det inte att lösa på något annat sätt? Skulle det gå att ha en dörr på baksidan, samt en i änden på den nya delen eller är det för trångt? Det räcker ju att man kan "klämma" sej ut och förbi bakom, så det behöves ju inte så mycket plats.

2006-11-29 10:05:19


Nils Abrahamsson     



några kommentarer till punkterna från Magnus.
1 ritningen är fel i detta avseendet. Den var ritad så från början, men efter synpunkter för ett år sen från ngn, dig Magnus?, så ritade jag till "hallen" mellan gamla o nya. Jag har oxå fått OK på justeringen.
dvs det blir bara en dörr och helt öppet mellan delarna.
2 Om vi drar in dörren till hallen så blir det ju uteplatser i den nisch som bildas. där kan man ju stå några stycken. Vindlä från tre håll.
3 att vi vridit det lite beror mest på att vi måste hålla nere det så att det inte blir för högt. Berget är högre om man fortsätter nuv riktning. Och det smyger inte in lika väl utseendemässigt. Vi måste tänka på att det eg är strandskyddsreglerat område...
4 det måste vara en synvilla. Iom att det är längre ser det nog smalare ut. Vi har tänkt samma bredd. Möjligen skulle man ju kunna ta ut lite extra bakåt mot berget för att få lite mer bredd ja.

Men det är ju bra om vi får upp alla synpunkter på bordet innan det gått för långt. Och bygglovet är ju grundat på denna ritning, med den justering jag beskrev ovan.
Men som sagt, tänk till! (fast det uppmanade jag i en annan tråd här för ett år sen, vilket gav ett (1) svar i from av heja heja...)

F ö har jag nu pratat med en som har båttransporter kring öarna. Han tror att han kan skeppa ut grejorna åt oss. Men helst skulle vi loda lite åt honom först. Är det ngn av er ute på öarna som har båt i sjön? (nils.a@home.se 0708-194477)

2006-11-29 12:51:08


Pär Lydmark     



Kanon att det här äntligen är på gång! Men jag har också några funderingar på det här med dörren/hallen.

1. Som det är nu kommer det bara att vara en ingång till skyddet (eller har jag tolkat det fel?), dvs på mitten. Kan man inte då lika gärna ha en dörr i varje gavel, dvs en i varje ända av skyddet så slipper man ha något framåt? Eller är det kanske lite suboptimalt att ha en dörr i SV-gaveln eftersom det blåser därifrån? Hursomhelst känns det onödigt att offra en del av framsidan till en dörr, hade känts bättre om hela framsidan kunde användas som skådarplatser. Det kommer inte kunna gå att ta sig in på baksidan om skyddet eller?

2. Oavsett var dörren/dörrarna hamnar tycker jag det känns lite dumt att göra hallen smalare än övriga delar av skyddet. Det gör att man tappar ögonkontaktsmöjlighet mellan de två delarna av skyddet, något som kan vara viktigt om man snabbt behöver peka eller vifta när det smäller till. Kan man inte göra hallen lika bred som resten?

2006-11-29 13:12:19


Nils Abrahamsson     



mmmm
det borde ju inte vara ngt problem att skippa mittdörren. Jag tänkte så från början, faktiskt. Men är det inte svårt att göra en dörr på bortre gaveln av nuv skydd. Den delen av huset står ju till knäna i vatten. Och en enda dörr på gaveln till ett 15m långt skydd verkar kanske bökigt ?

2006-11-29 13:18:33


Nils Abrahamsson     



Tom skrev ngt om dom nuvarande stolparna.
Dom är väl 10x10cm nu. Den nya delen blir det nog 5x15cm istället. (2"x6" )
dvs dom blir hälften så tjocke sett inifrån.
Eller menade du att dom skulle bort helt o hållet?
Då vet jag nog inte hur man skulle få det att hålla ihop. Men det kanske finns några vilda idéer ??

2006-11-29 13:24:15


Magnus Unger     



Bra Nils att det skall vara helt öppet mellan delarna det ger god förutsättning att kommunicera mellan delarna.

Men sedan blev jag lite kluven när Pärs förslag kom. Visst han har rätt i att det hade varit bättre att inte ha hallen smalare och därmed ha ögonkontakt mellan delarna samt att även hallen då skulle kunna förses med luckor för ytterligare platser.

Då har vi det här med ingångsproblemet, angående Nils fråga om dörr i SV på gamla skyddet tror jag vi skall förkasta av de skäl han nämner. Vad återstår då, ingång på baksidan vid halldelen, samt kanske ingång i nordoständan av den nya delen kan det vara nåt kanske?

Om det hade gått att göra skyddet djupare hade det varit bra, kan dock förstå att det kan påverka bygglovet. Samma gäller ju vridningen vilket kan vara förståligt.

Angående fönster stolparna kanske det skulle kunna gå att halvera dem, alltså endast ha varannan? Det kan inte jag svara på det får nån som kan byggteknik svara på.

Sedan för att svara på Nils synpunkter om det svala intresset tidigare på forumet så berodde det kanske på att det är mycket lättare att komma med synpunkter när man ser en ritning, den här tråden var ju också ganska stel innan ritningarna kom fram :) och jag hade inte sett ritningarna innan i alla fall.

Det finns inga nya ritningar med de ändringar du nämner Nils?

2006-11-29 13:58:07


Magnus Unger     



För att kunna visualisera lättare har jag skissat om skyddet efter synpunkter i forumet, dock utan vridning.

Kolla gärna på nedanstående bild och kommentera.

http://www.kustobsar.se/temp/vindskyddet_mu.gif


Kanske blir det svårt med ingång på baksidan, eller vad tror ni?

Annars känns iden att utnyttja hallen som en bra lösning om det går.

För att sedan komma med ytterligare ett förslag angående inredningen så vet jag att det var uppe på snack att bygga golvet som trappsteg, alltså i två nivåer där det bakre gänget kan stå kanske 30 cm högre än främre ledet. Är det fortfarande aktuellt och isåfall har någon mätt upp ifall stativ får plats i två led och kanske även sittplatser?

2006-11-29 15:12:24


Lars Eric Rahm     



Fantastiskt att det kan bli mer än en fördubbling av antalet vindskyddsplatser! Tiden då man måste vara på plats långt före gryningen för att få tak över huvudet är snart förbi...

Ett par spontana synpunketr efter att ha sett ritningen och läst andras idéer.

1 Om vindskydden byggs ihop, vilket i sig är en fördel, kan det också skapa små nackdelar. Jag tänker först och främst på att hela konstruktionen rör på sig när någon i vindskyddet förflyttar sig eller faktiskt bara gungar lite för att hålla värmen. Om hela vindskydden sitter ihop kan det bli 30 personer eller kanske fler som ger upphov till detta. Kan man bygga ihop vindskydden med en konstruktion som gör att sådana rörelser inte mer än marginellt fortplantas mellan delarna? (Exempelvis är de stora gömslena på Getterön väldigt känsliga för rörelser.)

2 Två dörrar är naturligtvis bra. Inte minst för att minska promenerandet i vindskyddet.

3 Att bygga golvet i nivåer tror jag kanske inte är så klokt. Det försvårar zick-zack-ståendet bakom de som gärna sitter ned och skådar.

2006-11-29 15:45:10


Tom Ekman     



Jag tror, som Magnus är inne på, att det är fullt möjligt att öka avståndet mellan stolparna betydligt. En lite kraftigare regel ovanför fönstrerna så håller det säkert lika bra. Kanske även läge att bygga om det gamla lite, om det nu också är lite för lågt för längre personer???


2006-11-29 15:58:44


Tom Ekman     



Jo, Tyvärr kan inte jag den 6:e dec.

2006-11-29 16:03:16


Nils Abrahamsson     



kanske bra om du är med, tom ? Ngn annan kväll som passar bättre.

vad gäller konstruktionen så fruktar jag att vi inte har så mycket att vinka på i höjdled. Det högre berget gör att vi redan tänkt minska höjden lite för att hålla yttermåttet ngtsånär i nivå med det gamla.
Gungproblemet på Getterön är nog inte ngt problem här. Vi får ju två olika byggnader där vi inte behöver göra dom bärande delarna gemensamma.

Tittade på skissen, Magnus. Min minnesbild är att det är rätt trångt mellan berget och nya delen. Men vi får fundera på det. Kankse det går att gåra ngt med skjutdörr, typ... Fast det är ju lite utrymmeskrävande med stativ o ryggsäckar.

Så länge vi inte ändrar väsentligt på ytterstuket så är det ju egentligen fria händer hur vi vill ha det. Bra dock om det kommer upp och vi kan frysa det innan ingenjör-Magnus lägger för mycket jobb på ngt som sen ändras. Han kommer till Ekliden på onsdag, eller när det nu blir av.

Närmaste målet är att få ihop lite bättre uppsklattning av virkesåtgång etc så vi kan presenetra en trolig kostnad. Och börja söka bidrag.. Jag har oxå fått lite idéer om en insamling med en inkomna-pengar-barometer på Kustobsar exvis. Det borde ju funka bra. Vad skall vi göra med alla pengar som blir över?? ;o))

2006-11-29 16:31:18


Pär Lydmark     



Bra att det här med stolparna tas upp, om de kunde minimeras skulle man vinna mycket. Förslaget om att använda 5x15 istället för 10x10 är jag dock lite skeptisk till. Det är ju inte så att man bara hamnar rakt bakom stolparna, står man mittemellan två stolpar störs man av både den till vänster och den till höger (i nuvarande gömsle) och då ser man stolparna snett från sidan istället, inte rakt bakifrån. Då kan en 5x15-stolpe vara minst lika mycket ivägen som en 10x10 gissar jag. Kan man inte använda stålrör eller något liknande? Dvs något som är väldigt starkt trots att det är ganska smalt (kanske 5 cm i diameter)?

2006-11-29 16:54:35


Nils Abrahamsson     



jag vet inte om det går att hitta på ngt alternativ. Får höra med ingenjören.
Anledningen till att vi ändrade till 2"6" var eg inte att det skulle skymma mindre utan att det är "riktigare" rent konstruktionsmässigt.
Själv har jag nästan aldrig fått plats unde tak så jag har inte tänkt på att det skulle vara så störande...
Men vi måste ju ha en konstruktion som pallar för de vindar den kan bli utsatt för. Taket måste ju förankras i ngt!
Och det där med att skippa hälften av stolparna skulle ju göra att luckorna blir stora och tuuunga...

2006-11-29 19:27:25


Magnus Unger     



Kanske inte var nån som märkte på min skiss att jag flyttade ut hela den nya delen en bit så det skulle vara lättare att gå på baksidan samt att jag ökade djupet på skyddet en del. Detta kanske inte går att genomföra men skulle vara ett måste om man skall kunna komma in från baksidan.

Sedan kan jag förstå Lars-Eriks synpunkt om att trappstegsmodellen inte är optimal, jag ville mest ta upp det för det har varit uppe på förslag tidigare men då var det nog betydligt djupare skydd de pratades om vid det tillfället. Tror det var snack om att uttnyttja hela utrymmet bakåt mot berget och ha främre delen i samma vinkel som det gamla.

Angående stolparna ser jag inte det som det värsta problemet, visst dom är irriterande men precis som Nils säger så måste ju skyddet hålla ordentligt. Det gamla har ju faktiskt klarat av många stormar utan större skavanker. Dessutom var det mest ett test för att se hur det kunde bli om man skippade varannan stolpe.

Dock så noterade jag på den ordinarie ritningen att luckorna på det nya skyddet var smalare än det gamla, de nya verkade vara smalare och högre. Kunde det inte gå att göra dem något bredare åtminstone kanske 1,5 ggr den bredd de har på ritningen, då skulle det iaf bli färre stolpar att irritera sig på.

2006-11-29 22:51:43


Tom Ekman     



Det går att ha två luckor på varje öppning.
Men som sagt det frestar på rejält när det blåser. Att be ingengör-Magnus att räkna lite på det vore väl bra ändå.
Jag kan inte förän någon dag veckan efter, förslag 11 dec.

2006-11-29 22:56:15


Nils Abrahamsson     



Fast jag tänkte även på att det ska gå att få det tätt så det inte är genomsurt inomhus, men det kanske kan gå att fixa på ngt vis. Vi får fundera...
Beträffande mötet på Ekliden så är inte den 11e så bra. Det är, troligen, fullt av folk på Ekliden då.
vad tros om onsdagen, dvs lusse ? kanske dumt...
torsdagen har vi styrelsemöte kl 18:30, skulle vi kunna ses kl 16 eller så???
Är hela nästa vecka körd för dig Tom?

2006-11-30 20:56:29


Tom Ekman     



Ja, tyvärr hela nästa vecka. 16.30 torsdagen den 14:e funkar för mig.

2006-11-30 22:31:10


Martin Alexandersson     



Mycket intressanta åsikter. Den största funderingen jag har är kring vinkeln på nya skjulet. Går det att se ungefär samma längd av "gattet" som ses från nuvarande skjulet med denna vinkel? Att se in över Rörö och Norra Bolleskäret känns mindre attraktivt, dock kan det nu bli fler som hittar vadarfåglar som stryker längs kanten.

Ett alternativ är att skapa snetak ytterst och bara placera sittande skådare där så får du ner höjden men kan placera skjulet i lite bättre vinkel och ändå behålla låg profil i det strandskyddade området.

Luckorna behöver väl åtminstonde inte bli smalare än nuvarande lösning som har hållt bra hittills? nu står den gamla byggnaden lite mer skyddad.

Om det går så gör två separata golv så vibrationerna från de olika golven inte når hela nya skjulsbyggnaden.

Två ingångar är nog att föredra om möjligt, skulle det bli 30-40 personer som springer ut och in är det inte så roligt att stå vid de "bästa" platserna dvs de in mot land och dörren, det är nog med traffik en blåsdag som det är tycker jag. Någon som kan det här med ventilation kanske kan lista ut hur man gör ingången/ingångarna på bästa sätt så det inte uppstår så lite genomdrag som möjligt.

Bredden på skjulet som många påpekar får gärna vara bredare än nuvarande, en halvmeter "gång" bredare än nuvarande hade varit guld.

Beträffande mittstolparna till luckorna, går det att göra dem av annat material för att få ner bredden men behålla stabilitet och kostnad vore det intressant.

Dock åter till det viktigaste, grymt tevligt att detta bygge har nått ett planeringsstadie! Hur lösningen än blir blir det en stor förbättring för de morgontrötta som får regnskydd och bättre skådning!

/Martin






2006-12-01 10:23:40


ingemar johansson     



Hej!

Är kanske ingen expert på konstruktion men har jobbat "på byggena" under en 10 års period. Stolpproblemet, d v s de stolpar som stöttar upp främre bärlinan på gömslet skulle genom en rejält dimensionerad limträbalk eliminera alla stolparna utom "ytterstolparna". Dessa limträbalkar finns/fanns att köpa begagnade.

Ingemar Johanson

2006-12-01 11:34:00


ingemar johansson     




Hej!

Gjorde en snabbsökning på nätet och 6m limträbalk (50x300mm) Kostar 1000

Fann också en begagnad Tryckipregnerad limträbalk 12m (90x180mm) till en kostnad av 2000 kr. Hittade ockå en annons där limträbalkar "säljes på plats" d v s man får riva själv.

Ingemar Johanson

2006-12-01 12:05:51


Magnus Unger     



Angående mittstolparna om de nu skall vara 5x15 istället för 10x10 så kanske det är bättre att ha dem 15 på bredden då en hel del skådande kommer att göras rakt västerut snarare än norrut. Fast det hade nog varit en bättre kompromiss om man kunde ha 10x10 igen för att kunna kolla i båda riktningarna.

Hade det gått att ha ett annat material eller minska antalet hade det ju varit bra men som sagt huvudsaken är ju att byggnaden håller, man kan ju alltid flytta sig i sidled om stolpen är i vägen.

2006-12-01 12:39:50


ingemar johansson     



Hej!

Magnus!
Det just den goda bärigheten som kännetecknar limträbalkar, används just för att slippa bärande stolpar/väggar!

Hälsningar

Ingemar Johansson

2006-12-01 12:47:56


Tom Ekman     



Det är inte ett tungt tak som vi har att göra med. Utan den största belastningen på taket är att det kan lyfta när det blåser mycket. Det finns byggnormer för detta. Jag skall undersöka lite. En limträbalk är jättestark och kan minska avståndet mellan avbärarna. Jag tror dock att det kan räcka med en 2"x6" för ett längre avstånd mellan de nuvarande stolparna. Men att räkna på det efter normerna tycker jag att vi ska göra.

2006-12-01 13:13:35


ingemar johansson     



Hej!

Jag förmodar att du menar öka avståndet mellan avbärarna.

Byggnormen vid " blåst" är nog i första hand fokuserad på själva takets infästning/fastsättning och konstruktion. En bärlina som klarar takbelastningsnormer i kustlandskapet är nog fullt tillräckligt även med avseende på blåstens lyftkraft men det är ju bra att kolla upp.

Eftersom jag "lägger näsan i blöt" så ställer jag gärna upp som byggjobbare två arbetsdagar, Fick ju mindre lira och klyksvala som X ca 1980 vid Hönö och då kan man väl bidra med lite tid!!

Ingemar Johansson




2006-12-01 14:12:14


Nils Abrahamsson     



Ja, jag tänkte själv i limträtermer från början men utgick från att dom skulle byggas färdiglimmade så att säga. Hela ramen alltså. Men det är, väl?, klart att det går att foga dom med spikförband precis som med vanligt virke.
Dessutom är det ju inte bara hållfastheten som är stolparnas funktion utan som karmar för luckorna, men det kanske går att fundera ut ngn bra konstruktion för detta. Fritt fram för stortänk!

f ö är vi nog längre komna än planeringsstadiet. Det var väl snarare då vi tog fram ritningen som sen låg till grund för bygglovet. Ritningen fanns på Ekliden för ett år sen men responsen var nära noll.
Både kul, och lite chockerande faktiskt, med det stora engagemanget nu. Vi kanske inte fick ut budskapet som politikerna säger...

Själva byggjobbet funderar vi på om man kan göra på ngn asfaltplan el likn borta vid brädgården (Hönö hamn) och sen transportera ut hopsatta. det skulle underlätta en hel del. Likaså kan vi då kapa alla bärlinor i färdiga längder.
Tid för jobbet kan jag tänka mig mars-april eller så. Lite tufft att dra igång ngt under vintern ifall det nu blir ngn slik..

2006-12-01 17:06:53


Pär Lydmark     



Jag tror precis som Magnus att engegemanget helt beror på att det nu finns en ritning. Det är svårt att ha synpunkter utan att ha något handfast att utgå ifrån. Men det är ju jättebra att det diskuteras så friskt nu!

2006-12-01 19:26:55


ingemar johansson     



Hej!

Mars april är ju en bra och rejäl framförhållning. Om brädgården vid Hönö hamn har inomhushall går det säkert att smöra lite och få tillgång "under tak" under icke öppettid.Några reklamskyltar innne i vindskyddet kan kanske tom ge viss rabatt på material. Fågelskådare är ju en köpstark grupp.
Jag tror inte bygglovet hänger på materialval i någon större utsträckning och vindskydd för havsfågelskådning finns nog inte i bygg-ama´s bestämmelser.


Ingemar Johansson





2006-12-01 20:54:06


Nils Abrahamsson     



Nä det är jag oxå övertygad om, att bygglovet bara har med exteriören att göra. Och placeringen. Att det skulle vara vridet ingick i mitt uppdrag så att säga, det verkade de tillfrågade överens om då.
Jag frågade på brädgården om vi kunde vara där o snickra. Han såg helt förskräckt ut! Här kommer bilar hela tiden osv. Men man kanske kunde hitta en plan markbit en bit därifrån. Eller som du säger, utanför öppettid.
Jag tänkte oxå frågat om sponsorsrabatt men kände att det inte blev läge för det. just då...
Fast skådare köper väl inte så mycket bräder? ;o))
Jag har sponsorsfrågor ute hos Swarovski och Naturkompaniet, vi får se hur det går.

2006-12-02 10:50:25


Per Norberg     



Ang sponsring.

Finns det någon som kan upplysa hur mycket totala materialkostnaden kan beräknas uppgå till. Gärna uppspecad (limtrrä. stolpar, golv, cement etc).
Av tidigare inlägg förstår jag att det kan vara svårt att beräkna kostnaden eftersom ovanstående "inläggare" inte är riktigt överens vilka dimensioner m.m. som skall användas. En grov uppskattning kan kanske ändå lämnas.

Mvh/ Per N

2006-12-02 12:29:01


Nils Abrahamsson     



Som du noterar så är det en del kvar innan vi kan komma ned på såna detaljer.
Men den gissning jag gjort pekar väl på 25-35 tkr
Eller så...
Det beror ju exvis på om vi kan få rabatt av ngt slag på virket, och oxå om vi skall ha tryckimpregnarade reglar eller ej. Det sklijer nog rätt mycket i pris, men jag tror det är bar ändå. Det gamla är tryckt.

Jag hade tänkt att göra en mer detaljerad spec ihop med ingenjör-Magnus endera dagen. Efter det Ekliden-möte vi har nämnt ovan. Tror inte kostnaden påverkas nämnvärt av om vi ändrar lite med luckor etc.

2006-12-02 16:16:04


Per Norberg     



Nils!

Tack för uppskattningen. Jag skall höra med min kollega om vi kan tänka oss att sponsra med litet bidrag med motprestation att vi får ha en liten reklamskylt inne i vindskyddet.
Efter vår nyss hemkomna resa från Argentina har jag förstått att det finns visst gryende intresse för fågel-skådning hos honom varför det inte är helt osannolikt med sponsorbidrag.

Mvh/ Per N

2006-12-03 00:34:05


Martin Alexandersson     



Tänkte på det här med sponsring. Hör efter lite med Öckerö kommun om de vill synas? Det kommer skådare långväga som sover över, köper mat etc som blir fina skattekronor in till kommunen. Det är väl säkert 95% av besökarna som inte är skrivna i Öckerö kommun. Hur många fler årsbesök genererar tillbygget? 300? Fler långväga gäster kommer nog åka ut till skjulet när de vet att det finns mer plats. På 10 år är det 3000 besök. Köper varje skådare i snitt för 50kr/besök är det 150tkr vilket är minst 30tkr i skatt till kommunen.

Kanske något annat företag kan vara intresserade att sponsra lite? Hotell/vandrarhem, matställen, andra attraktioner som båtturer, fiske etc. Kanske kan någon hugad hjälpa Nils med den biten? för jag gissar att det är mycket ändå med bygget.

Det tar så klart tid att ringa runt men omöjligt tror jag inte det är. En del 'kultur'-byggen sponsras genom att man graverar in företagets namn och telefonnummer på en mässingsskylt/reklamskylt om man ger en summa pengar som man sätter upp på plats. Har man ett koncept klart att säg 12 skyltar a 2500kr så är det nog lättare att nappa än om man jagar krona för krona.

En kul grej men som kräver lite adminsitration är att varje skådare mot en avgift anger ett kryss/sitt första kryss med datum som de fått i skjulet. Detta blir en lång fin lista som sedan kan hängas upp i skjulet.

En sådan sak kanske kan flaggas på sofnet och c3´s hemsidor då folk från hela Sverige har varit där ute och jag tycker att många kan ge en liten peng tillbaka.

2006-12-03 02:05:44


Nils Abrahamsson     



fast i ärlighetens namn... Hur mycket pengar lämnar vi efter oss? ;o)
En typisk ankomst är väl med ngn tidig färja innan ngt är öppet, och sen direkt hem.
Själv har jag faktiskt ätit ett par pizzor i hamnen men det har varit i samband med besöken för bygget och reparation av gångjärn etc...
Apropå sonsorsjakt så kan vi väl avvakta lite tills vi ser vad C3, Swarre Zeiss osv kan tänka sig. Fast inte mig emot om ngn har lust att testa lite. Många bäckar små...
Jag var med om att samla ihop 713 tkr för att rädda biografen Draken en gång, 1000 spänn per stol. det gick galant, fast Draken försvinner nog ändå... Vi får hoppas det inte är tillämpligt på vindskyddet!


2006-12-03 08:41:17


ingemar johansson     



Hej!

Med tanke på sjösäkerhet så är det ju så att det med 100% sannolikhet står folk på plats och skådar över havet när det stormar rejält. Lite långsök kanske, men möjligen kan man få ett bidrag från räddningsverk eller kommun i detta avseende.

Ingemar Johansson

2006-12-03 16:44:40


Tom Ekman     



Var det ok med mötet den 14:e kl. 16.30?

2006-12-03 18:24:49


Martin Alexandersson     



Bara som en kommentar Nils, nä det är inte ni Gbg:are eller folk som bor inom 10 mil jag syftar på utan skådare från mina trakter som åker 50-60mil eller Örebroare/08:or etc... som kollar vindar eller plannerar in en helg/vecka på västkusten. Med ett större vindskjul=större chans till bättre skådning kanske det blir en natt på hotell eller vandrarhem på öarna istället för andra lösningar på boende/mat. Känner flera härifrån norr/ost som både har ätit och sovit gott i kommunen. Ta med det argumentet den som nu eventuellt pratat med kommunen.

Annars kunde Drakens förslag vara frestande, för 1000kr får man en egen stol som är paxad oavsett när man dyker upp ;)

2006-12-03 21:11:17


Nils Abrahamsson     



Den var bra!!! ;o)

2006-12-04 00:04:43


Magnus Unger     



Tror precis som Martin att det genererar en hel del extra pengar för de som besöker vindskyddet, och inte då enbart långväga. Ofta blir jag själv kvar därute långt efter att matsäcken tagit slut och är totalt utsvulten när jag skall åka hem. Tycker oftast då inte att jag hinner stanna och köpa en pizza men stannar då på statiol och köper diverse dricka, chips och godis.

Ibland skall man ju skåda vidare efter kråkudden och behöver då en energikick efter ett utmattande pass i blåsten och då köper man gärna en Franses fralla eller två med pannbiff, bacon och ägg.

Så även vi göteborgare bidrar säkert med en del klirr i kassan, åtminstone jag ;)

2006-12-04 13:18:52


Kristian Thisted     



Det kan finnas möjlighet i vinter att dra cement/plintar på isen. Den brukar "alltid" lägga sig någon gång. Även virket kan ju då gå samma väg.


2006-12-04 14:18:42


Leif Andersson     



NÄR blir det ett ev möte på Ekliden?

2006-12-05 20:08:46


Nils Abrahamsson     



det var ju väldigt bra att du frågade Leif!
Jag är övertygad om att jag skrev ett inlägg om det igår eller förrgår, men det verkar försvunnit. Eller inte kommit fram än....

hursomhelst, vi kör ett möte imorgon, onsdag kl 19 på Ekliden. Så får vi se vad som kommer fram då.
Därefter tar vi ett andra möte 16:30 den 14e då oxå Tom kunde vara med. Vi har styrelsemöte kl 18:30 så jag tänkte vi kunde hinna med detta innan.

2006-12-05 23:13:10


Håkan Johannesson     



Jag tillhör den grupp av inlandsbor som besöker Hönö 1-2 ggr/år efter att ha åkt 32 mil från Örebro. Givetvis hälsar jag utbyggnaden med glädje, men kan inte bidraga annat än ekonomiskt. Så varför inte öppna ett konto, dit skådare av min typ kan sätta in en eller annan hundralapp!
Uppmaningen till detta kan spridas via Roadrunner, VF eller på nätet!

2006-12-06 14:06:29


Tom Ekman     



Jag bokar in den 14:e 16:30.

2006-12-06 17:46:07


Nils Abrahamsson     



Bra Tom, fast du kan ändar till kl 17:00.
Om vi inte blir klara innan styrelsemötet så kör vi parallellt.
Jag är nu på Ekliden och har just avslutat snacket med ingenjör-Magnus (det var bara han som kom)
Han har räknat lite noggrannare på det och totalvikten på virket hamnar pån runt 2,5 ton, och de största delarna på runt 200kg om vi bygger dom färdiga på annan plats.
Han har även räknat på hur vi hamnar relativt det nuvarande.
Innergolvet blir ca 30cm högra så det får bli två trappsteg upp från "farstun", vilken ligger i plan med nuvarande.
Då har vi ändå sänkt taket 10cm jmf med nuvarande. Och vi hamnar ändå 20cm över det nuvarande med yttertaket.

Vi får nog hålla fast vid idén med farstu och gemensam dörr i denna, men det går ju även att sätta en dörr på baksidan av nya längst bort från nuvarande. Om vi får plats för berget, annars på gaveln. Helst vill han dock ha gaveln hel eftersom det är den som håller ihop hela bygget...
Vad gäller stolparna så skulle vi kunna skippa varannan, men då göra dom kvarvarande dubbla. Dom är dessutom nedtrimmade till 5" istf 6". Stolparna skulle då bli 45x120mm, eller 2"5". Men på båda sidor om dessa måste vi ha ngn form av list som tätar mot luckan, dvs dom 45mm blir längst ut 80mm.
Luckorna blir 115cm mot nuv ca 100, och en öppning blir då runt 230cm. Det blir tre sådana öppningar.
Den ena luckan måste då öppnas före den intilliggande eftersom dom går omlott på mitten.
Dessutom hart vi tänkt om lite ang plintar. Vi sätter bergskor direkt i berget på fyra ställen, och behöver då bara gjuta fyra plintar. Mindre cement att släpa bl a.
Vad gäller bredden på det hela så är det svårt att ha en säker uppfattning om vad som går att göra utan att mäta på plats igen. jag skall se om jag kan ta mig ut ngn dag. Självklart försöker vi få det så brett som möjligt.
Magnus ritar och räknar om lite enligt ovan tills på torsdag.
Vi ses då !?
Jag har kopior på Magnus skisser på detaljer i konstruktionen och virkes-specen. Jag kan scanna o mejla om ngn vill ha, alternativt lägga dom på nätet ??


2006-12-06 20:21:37


Per Norberg     



Nedanstående är från Club300:s hemsida.

"Fortfarande är det inte helt klart hur det nya vindskyddet ska se ut i detalj. Troligen går det inte att göra något åt vinkeln på skyddet. Det beror på att berget viker av och det nya skyddet måste följa bergets kant för att smälta in. Det innebär att man kommer att tuba mer åt norr jämfört med det gamla skyddet, alltså mot Norra Bolleskären."

Min syn på detta blir då och som ni kanske diskuterat
Av ovanstående framgår att befintlig byggnad skall stå där den står och att nya påbyggnaden skall vinklas för att följa berget vilket innebär mer norrskådning.
Är det för mycket arbete att förlänga befintligt skydd i linje söderut, dvs förlänga gamla och korta av nya byggnaden om det är så att bygget har fått "maxat" ett visst antal kvm. Bygglovet kanske inte tillåter en förlängning söerut. Söderförlängningen måste kanske runda berget också vilket innebär ett sämre alternativ än norrskådningen???

2006-12-07 11:19:23


Pär Lydmark     



Att förlänga gamla vindskyddet söderut är ingen större idé tycker jag. Man vill ju se så långt söderut som möjligt (eftersom fåglarna kommer närmast där) och redan idag är de södraste platserna i vindskyddet klart störda av berget som skymmer sikten söderut. Att stå ytterligare söderut är alltså inget att rekommendera.

Jag tror f.ö. inte vinklingen av nya delen blir något problem, det är ju ingen stor vinkelskillnad och vinkeln motsvarar väl ungefär de positioner man brukar stå på när man i dagsläget står utanför vindskyddet, och därifrån har man ju mycket god sikt söderut (bättre än i nuvarande vindskydd). Så det där med att man skulle tvingas skåda mer norrut bara för att skyddet är lite mer vinklat tror jag inte stämmer med hur det kommer bli i verkligheten. Man kommer fortfarande kolla söderut så långt det går, vilket är längre än man i dagsläget ser från vindskyddets bästa platser (precis innanför dörren).

2006-12-07 11:57:07


Nils Abrahamsson     



Nu har jag kollat alla mina båtkontakter på öarna. Alla har sin båt på land...
Ngn som har ngn känning med båt i?
Det är ju dessutom en bit ut till udden (från Hönöhamnen) så det måste ju vara ganska bra väder oxå.
Jag har kollat kortet men där ser man ju bara det mörkblå, <=3m, och den gränsen verkar gå ca 50m på det närmaste stället utanför SOdelen av Räveskär.
Ngn som vet om det finns en special över detta område?

Annars får vi försöka loda från land... Det kanske går att ha en "vinkelhake" 4-5m lång och sträcka ut så långt som möjligt.
Andra idéer?
(det är alltså för att kolla om transportbåten kan komma till)

2006-12-12 13:17:39


Nils Abrahamsson     



Några punkter från mötet igårkväll. Närvarande var jag och snickar-Tom och byggingenjör-Magnus.
Magnus har räknat lite på stolpproblemet med hänsyn till de synpunkter som kommit. Vi gör så att vi sätter stålprofiler istället, 2st med dim 40*80mm med smala sidan inåt. Vi kommer att galva dom för rosttålighets skull. Det blir dyrare men det får vi väl ta.
Vi sätter oxå en xtra plint vid "farstun" så den inte behöver byggas ihop med nya delen. Mot skakproblemet alltså.
Och en andra dörr blir det i änden av nya, antingen på gaveln eller på baksidan.
F ö var vi överens om det mesta och de problem som kvarstår är
1 ngn plats att vara, helst inomhus, när vi sätter ihop delarna.
2 transporten
Jag jobbar vidare med detta och så gör vi ett förstaryck med plintar etc när vintern känns slut ( dvs inga mer skridskoisar ;o)) Vi kan ju sikta på sena mars (jag är bortrest första halvan)
Jag tar gärna emot tips om inomhusarbetsplats på öarna där vi kan bygga och temporärt förvara virke etc. det kan nog ta några veckor att få det därifrån med hänsyn till väder etc.
Skall försöka få igång ngn form av pengainsamling un der vintern.

2006-12-15 11:24:30


Nils Abrahamsson     



40 tkr
kommer det att kosta, om vi väljer helikoptertransport. Kan vi använda båt blir det 7-9 tkr billigare.
Så nu behöver vi pengar!
Det går utmärkt att bidra med detta gnm att sätta in på GOF´s Plusgiro 890168-8. Märk med HÖNÖ.
Vi jobbar på att få igång ngn form av insamlingsindikator på Kustobsar.

Vi skall ut o märka upp för plintarna om ngn vecka. Då behövs ett laserpass. Ngn som har ett sånt att låna ut under en dag? >> nils.a@home.se


2007-01-13 19:45:24


Stig Fredriksson     



Det var längesedan jag var på Hönö något så när regelbundet, men visst inser jag att skådningen där har sin charm. Det var på den tiden ståvärnen fanns, de var små men sällan överbefolkade. Ökat fågelintresse märks också här ute.

Även på den tiden var problemet akut med att leta fram fågel över havet, något såg något och försökte beskriva platsen, ja ni vet hur det är. Lekte då med tanken på någon slags gradskiva för att kunna ange riktning. Bör vara lättare med fasta vindskydd, ni som är där ofta kan säkert tänka ut något system för att behändigt kunna ange riktning "klykstjärtad 320 åt söder" typ. Skulle inte bli förvånad om någon redan har tänkt på detta, annars var så god.





2007-01-14 14:07:49


Nils Abrahamsson     



häftig idé!
vi kanske skulle rigga upp lasergrejen permanent. ;o)
Bara att rikta in röda pricken på fågeln o läsa av riktningen. Dessutom kanske man kunde få dna-kvitto tillbaka. the future is here!

2007-01-14 16:11:14


Magnus Unger     



Måste bara berömma de som är ansvariga för bygget av det nuvarande skyddet, att skyddet står kvar efter alla dessa stormar är väl ett bra betyg när man ser alla bilder på avblåsta tak och annat i landet.

Hoppas även det nya är lika väl genomtänkt och planerat så vi kan vara nöjda många år framöver med det.

2007-01-16 10:50:43


Nils Abrahamsson     



Nu finns det en mer detaljerad ritning här:
http://nilsab.se/vindskydd/Detaljritning070205.bmp

Den är inklusive stålstolpar, 2st, vid luckorna.

Inom några dagar räknar vi med att märka ut för plintarna.

Laserinstrumentet har fixat sig. Jag får låna av en grävare jag blev tvungen att anlita för att reparara avloppsrören efter allt regnande. (Man kan se ngt positivt i allt, om man riktigt antränger sig....)

2007-02-06 11:18:22


Martin Alexandersson     



Ser riktigt bra ut med så mycket visuell utsikt!! Hoppas ni som kan har räknat på det så det håller.

Två små funderingar, Så som taket är utformat nu är det inget längre regnskydd över ingången. Det är väl ingen underdrift att påstå att det sällan regnar eller yr rakt ovanifrån på Kråkudden. Just den biten tak som inte finns utritat ser ut att uppskattas av de första platserna till vänster om dörren, dock kanske de längre bak/ännu längre till vänster vill ha gluggen att kika på exv högflygande lommar som drar S.

Fundering 2 eller snarare en fråga, kommer ner till Öckerö i påsk, skall man förbereda sig på att hjälpa till lite då eller är det lite tidigt?

Tåls att skriva ännu en gång, kanooon att detta bygge blir av!

2007-02-08 09:27:52


Nils Abrahamsson     



Inte riktigt säker på att jag förstår hur du menar... Du vill ha "mera tak" över ingången, eller? Det är ju en vägg emellan. Men det är väl klart att vi kan dra ut taket om det känns fördelaktigt.

Påsk ja.... hur vi gör under själva påskhelgen vet jag inte riktigt, men dagarna omkring kanske vi har behov.
Läget är nu så här.
Vi har skjutit upp plint-utmätningen eftersom det blev tråkigare väder. Nu åker jag bort ett tag, hemma igen 10 mars och vi räknar med att komma igång strax efter det om inte vintern dröjer kvar.
Dom två galvade stålstolparna är klara nu och står t v på Ekliden.
Senast jag pratade med kassören hade det kommit in "runt 4000kr" på GOFkontot, öronmärkta för Hönö. Bra så, men mer behövs! :o)
Eventuella sponsorer verkar inte vara så pigga på att släppa till cash. Vi kanske istället skulle satsa på att ha en uppsättning tubkikare och GoreTex-ställ där ute... Eller byta kikare mot bräder :o)

2007-02-13 17:17:31


Nils Abrahamsson     



Nu är det bergborrning på gång!
Vi har märkt ut berget där ett antal hål skall borras. Kristian kan låna utrustning och kan själv hjälpa till om det sker på torsdag nästa vecka, 22e. Men det behövs en el två pers till för att turas om med borren, och att bära ut grejerna.
>>> Någon med hel rygg som kan på torsdag???????


2007-03-16 14:48:32


Björn Dellming     



Jag kanske kan om det är på morgonen/förmiddag/dagtid. Vilken tid på torsdag är det i så fall och var ses vi?

2007-03-17 09:02:02


Nils Abrahamsson     



" We have a lift-off! " som det brukar heta i så här seriösa sammanhang.
I strålande solsken och en bitande NO har idag har en patrull bestående av Kristian Thisted, Björn Dellming och Leif Andersson kämpat med en inlånad (tack Skanska!!) bergborr och åstadkommit 18st 30cm djupa hål i berget.
För dokumentation av skådespelet, se http://nilsab.se/vindskydd/

Hålen är pluggade med träpinnar t. v.

Nästa steg blir att vi gjuter fast förankringsjärnen i dessa hål. Det är ett mindre projekt, men därefter är det byggnation av bottenkonstruktionen och regelkonstruktionen för väggarna. Detta är tänkt att ske vid brädgården nere vid hamnen på Hönö. Vi får låna el av dom, men behöver sladd och cirkelsåg.
Jag räknar med att vi behöver vara åtm två lag med tre pers i varje för att spika och såga. Förslagsvis en fredag och lördag i senare halvan av april. Enklare med folk på lördan, men bra om brädgården har öppet... Brädgården har öppet till 1300 på lördag. Vi pratar då om 20/21e el 27/28e. Dessa lördagar har GOF exkursioner till Hornborgar resp Lärjeån...
Går det att få ihop folk ändå?? Mejla gärna mig på nils.a@home.se och meddela att du kan vara med och vilken dag.
Hur ser det ut för dig dessa dagar Tom???
Jag misstänker att vi inte hinner detta på en dag utan måste använda lördagen oxå.



2007-03-22 18:22:35


Tom Ekman     



Det ser väl ganska bra ut. Lördagen den 21/4 kan jag, kanske en stund på fredageftermiddag. Helgen därefter får jag hålla öppet tillsvidare.
Kul att det är igång!!

2007-03-23 07:34:53


Nils Abrahamsson     



Och idag, lördag, har vi varit tre man (Björn Dellming, Göran Karlsson och jag själv) och burit ut cement, armeringsjärn, och även fått ner dessa i sina fina hål. Jag får hoppas att dom fastnade oxå. Rör dom inte!Havet låg blått och platt, solen lyste och en alfågel tittade på. Även en insträckande pille kunde bevittna det hela.

Nästa aktivitet bör bli snickrandet av botten och väggar inne vid brädgården på Hönö. jag återkommer med upprop om detta.

2007-03-31 16:40:12


Stina Thelander     



Ni är ju helt fantastiska!



2007-03-31 17:44:36


Nils Abrahamsson     



Nu börjar det brännas. på fre lö nästa vecka, 20e & 21a, hade jag tänkt att vi skall göra ett försök att såga o spika ihop bottenkonstruktionen och väggarna vid brädgården på Hönö. Vi bör nog vara åtm sex pers med hammare. Det är lite olyckligt med GOFs exkursion samtidigt, men vi gör ett försök. Annars kanske det kan bli påföljande fre-lö.
Du som kan ställa upp fredag och/eller lördag 20/21april, mejla mig på nils.a@home.se eller ring/smsa på 0708-194477.
Så får jag se hur många vi kan få ihop.

2007-04-12 20:35:06


Nils Abrahamsson     



Oooops, vi skjuter på det!!!
Under en tid har jag försökt hitta alternativa sätt att helikoptertransportera. Det har varit segt, kan man säga.
Men idag (typiskt! dagen efter att jag kallar till byggmötet) har jag fått ett halvt löfte om att Sjöräddningshelikoptern kanske kan användas! Dom håller på med förarutbildning och det skulle kunna passa in med lite sånt här jobb. Då kostar det inget!!! Men det måste godkännas i flera instanser och kan ta några veckor. Men det får vi väl ta!
Går det i hamn så hoppas jag att alla skådare som har ngt flytetyg längs våra kuster, badmadrasser eller lyxyachter, går med i SSRS !! :D


2007-04-13 21:50:34


Björn Dellming     



Låter ju helt grymt!! Kan man få till det gratis så är det ju absolut värt att vänta på!! Jag ställer upp och snickrar när det blir dags :)

2007-04-14 19:12:17


Nils Abrahamsson     



Hej alla suportrar! Vi är nog i mål!! och väl det.
Jag har fått besked om att vi får hjälp med helikopterlyftet! Vad jag förstått så innebär det att vi kan raäkna bort 13tkr i transportkostnad.
Beträffande tidplan för snickrandet så är det nog så att det blir helikoptergänget som får säga när dom vill/kan göra lyftet så vi får anpassa oss till det. Jag har inga detaljer om detta än.
jag återkommer så snart jag vet mer om detta.

2007-04-22 10:28:18


Björn Dellming     



Kan man inte snickra ihop golv, väggar och tak i förväg då och låta det ligga ute på brädgården, så behöver man inte stressbygga när det väl blir dags för lyftet?

2007-04-22 13:06:44


Nils Abrahamsson     



jo det skulle ju underlätta. Men jag tog upp det med dom på brädgården tidigare och dom verkade inte förtjusta över att ha grejerna hos sig mer än minimalt.
Lägger man det utanför kanske ngn snor virket...

fast tanken är ju tilltalande.
ngn idé?


2007-04-22 13:49:01


Nils Abrahamsson     



Tyvärr tyvärr! Det funkar inte med helikopter från sjöräddningen. Dom har fått kalla fötter. Det blev lite turbulens i deras org beroende på tafsandet på kommersiella marknaden. Vi är väl inte tillräckligt mycket "allmänintresse"...
Synd, men nu får vi köra enl ursprunglig plan.
Jag har bokat helikopter den må 11juni. Det gick oxå må 28maj men det är direkt efter pingsten och det verkar inte så lätt att få ihop folk nu under maj. alla skådar... så jag vågar inte lägga det så tidigt.
Ett möte är planerat med "snickar-Tom" på Ekliden må 14e eller ti 15e maj för att prata igenom det snickrandet vi måste göra innan lyftet.
Jag har oxå lyckats få OK på att förvara konstruktionen vid brädgården lite längre så i princip kan vi spika ihop det när vi vill. en fre-lö var det ju tänkt, men nu kommer Kristi Himm o sen Pingst. Alla är på Öland?
Jag föreslår ett möte må 14e på Ekliden, kl 19, för alla som vill/kan hjälpa till en lr två dar "under maj", gärna så fort som möjligt. Så kan vi även bestämma dagar under det mötet.

2007-05-09 12:13:23


Tom Ekman     



Det var ju trist att det inte funkade.
Jag tänker att mötet är ett slags arbetsmöte där vi går igenom ganska noga alla arbetsmoment. Så för att det skall leda till något är det bra att de som tänkt sig jobba med vindskyddet kommer.
Fram till semestern kommer jag tyvärr att ha det ganska tjockt med jobb och har inte möjlighet att kunna närvara så mycket.

2007-05-11 18:38:33


Björn Dellming     



Låter som en bra idé. Jag dyker upp! Alla ni andra dagdrivare som har alldeles för mycket fritid borde göra samma sak :)

2007-05-14 12:31:44


Tom Ekman     



Är mötet spikat??
Om vi bara blir tre kanske det är bättre att hitta en annan tid?

2007-05-14 16:07:37


Nils Abrahamsson     



Jag utgår från att det kommer lite fler än vi tre...
Vi måste nog utgå från det iaf.
CU kl 19

2007-05-14 16:23:55


Hampus Lybeck     



Hur utföll mötet? Kunde tyvärr inte närvara, men hjälper glatt till att slå i spik eller så.

2007-05-17 07:23:26

 
Nils Abrahamsson     



vi blev fem.
Vi bestämde snickardag 1 till fredagen 1 juni. Vid brädgården på Hönö (strax öster om hamnen). Vi åker ut med en färja strax efter åtta.
"Vi" är ännu bara några stycken, åtm ett par tre till vore bra. Alla som kan o vill så meddela gärna mig på nils.a@home.se så jag kan planera så vi inte blir för många.. :o))
Fast just nu känns det lite deppigt med tanke på vandalerna som varit ute på udden (se annan tråd).
Hur skall vi kunna förvara spik cement papp etc etc därute under byggtiden utan att ngn j-l roar sig med att tippa det i sjön?
Jag funderar på om vi skulle sätta ett hänglås på nuvarande skyddet och låsa in åtm en del av grejerna. Ett lås med sifferkombination som vi kan sprida ut inom "familjen". Men hur gör vi med brädorna?
Överdriver jag riskerna med detta???

2007-05-17 22:04:47



Svara på
detta inlägg