FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Dellokaler tilll Välen

Ulf Sjögren     



Har som ny skådare i Välen fått gränserna (efter en diskussion på forum i våras) klart för mig av Uno Ungers kartguidning genom telefonkatalogen. Min fråga gäller dellokalerna. Kan någon förklara dessa? Är t.ex Kviberget höjden på (Östra Askim)sidan mitt emot Torstensås? När jag frågat om Gjutegårdsängen resp. Ängåsfältet har jag fått motstridiga uppgifter. Tacksam för klargörande. Mvh Ulf Sjögren

2006-11-28 23:46:51


Daniel Gustafsson     



Gjutegårdsängen är väl kohagen på Askimssidan där det stora trädet står, inklusive den lilla fotbollsplanen. Ängåsfältet är det halvhöga gräset uppströms bron - möjligen bara en del av detta, dock.

Vad gäller berget på Askimssidan brukar jag räkna de fåglar som är på sidan som vetter mot Välen som inom området som inne i lokalen, medan sådant som flyger så långt bort att det tycks vara på andra sidan berget inte räknas. Men jag håller den gränsen ganska flytande, eftersom det är svårt att avgöra från tornet ibland, och jag sällan är uppe i själva skogen där och skådar.

Det är enklare att dra gränsen på andra sidan, vilket olyckligtvis gör att jag har en liten mängd arter (gråsparv, sidensvans mm) som är på fel sidan vägen för att räknas. Irriterande, men konsekvent.

2006-11-29 14:46:36


L. Stefan Andersson     



Kan tillägga att Kviberget är den markanta höjd i anslutning till Bjöla småbåtshamn i Välens yttre del på västsidan.

Ett ypperligt sätt att få en överblick över Välens (och andra lokalers) dellokaler är annars att gå in på Svalan och via "Visa fynd" och "Geografiskt fönster" lotsa sig fram till området och där klicka på rutan "Visa lokalnamnen" så har man rubbet på kartan......

mvh: Stefan Andersson

2006-11-29 17:34:29


L. Stefan Andersson     



Ett förtydligande: Kviberget ligger alltså på Näsetsidan.

2006-11-29 18:07:44


Uno Unger     



Med Ängåsfältet avses området från Stora ån norrut till Reningsverksgatan och mellan Marholmsvägen/Näsetvägen och Klubbvägen.

Gjutegårdsängen är området mellan Stora ån och Hagkroksvägen.

I övrigt hänvisar jag till de klargörande som Stefan gjort ovan.

2006-11-29 23:15:14


Ulf Sjögren     



Tack för klargöranden. Tipset från Stefan om alla möjligheter med Svalans "geografiska fönster" är ju helt suveränt! /Ulf

2006-11-30 00:06:39

 
Pär Lydmark     



Som komplement till Stefans beskrivning av hur man visar alla lokaler inom ett visst område i Svalan kan jag påminna om följande funktion på Kustobsar:

Om ni ser observationer inlagda från någon lokal eller dellokal som ni inte exakt vet var den ligger, klicka då på lokalnamnet så öppnas ett nytt fönster med lokalen/dellokalen markerad på Kustobsars karta. Till vänster i det nya fönstret finns också en länk för att visa lokalen på Svalans karta (högre förstoring). Vill man direkt visa lokalen på Svalans karta kan man från Kustobsars observationssida hålla nere Ctrl och klicka på lokalnamnet, så hamnar man på Svalans kartsida direkt.

Kan vara bra att komma ihåg när nästa lokal ni inte inte känner igen dyker upp!

2006-11-30 09:26:18



Svara på
detta inlägg