FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Hitta till svarthuvade måsen vid Klippan

Thomas Göthberg     



Hej!

Den 30/1 på morgonen så har jag vägarna förbi Göteborg och tänkte passa på att försöka få en skymt av den svarthuvade måsen som verkar vara stationär vid Klippan. Jag undrar om det finns någon här som känner till var fågeln brukar husera någonstans. Jag har bland annat läst på Svalan om en lyktstolpe där den tydligen gärna sitter och spanar?

Jag känner inte till lokalen Klippan alls så en tydlig vägbeskrivning önskas.

Tack på förhand

// Thomas G

2007-01-18 08:59:26


Hans Börjesson     



Hej!

Måsen håller till ett 100 tal meter öster om det södra fästet av Älvsborgsbron. Om du tittar på kartan nedan (som du kan zooma ut) ser du en gata som heter Banehagsgatan. Följ denna väg ned till vattnet så ser du en träbrygga där folk brukar mata fåglar. Här håller måsen till. Sitter ofta på lyktstolpar. Är den inte här kan du (om du har tub) kika rakt över på Hisingssidan så finns det några bryggor där måsen också står ibland.

Karta

MVH
/Hans Börjesson

2007-01-18 10:54:40


Thomas Göthberg     



Tackar för det Hans. Nu ska jag nog kunna hitta dit. Jag hoppas bara att måsen är kvar en dryg vecka till så man får hänga in ett nytt kryss.

// Thomas

2007-01-18 13:29:33


Uno Unger     



Ett förtydligande: Man kör in på Banehagsgatan från Karl Johansgatan och under Oscarsleden.

2007-01-18 18:24:03

 
Thomas Göthberg     



Sådär, nu är man ett kryss rikare. Det gick bra att hitta till måsen. Först så trodde jag det var bryggorna direkt utanför hotellet, men sen så såg jag en ansamling måsar bara 50-100 meter närmare brofästet. När jag kom dit så fanns ingen svarhuvad mås i sikte, men efter att ha matat med bröd i 1 minut så dök den upp (möjligen från Hisingssidan). Den ställde gärna upp på fotografering också, vilket inte gjorde saken sämre.

2007-01-31 08:46:13



Svara på
detta inlägg