FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Tjocka talgoxar

Emelie M     



Vissa av "mina" talgoxar har blivit riktigt tjocka! Har jag matat dem för mycket eller är det småfåglar på gång? :)

2007-02-24 15:38:59


Martin Alexandersson     



Nädå, utan att veta något om ditt fall så kanske det är så att det varit kallare ett par dagar och då burrar fåglarna upp fjäderdräkten. Då kan det kan komma in luft mellan dunen och på så sätt isolera mot värmen precis som ett fluffigt duntäcke fungerar bättre än ett platt.

Småfåglar samlar på sig fett som lägger sig i ett lager på bröstet. Dock brukar man inte kunna se på en småfågel om den har goda fettreserver eller inte om man inte blåser bort fjädrarna på bröstet.

Det är nog lite tidigt att tänka på äggbildning redan i februari för småfåglar. Det är ugglorna som mig veterligen är först och kan ligga på bo så här års. Vet att kattuggleungar har varit kläckta i vecka 9.

2007-02-24 23:57:16


Magnus Lundström     



Jag har för mig att korsnäbbarna är först ut dvs redan nu.

2007-02-25 11:06:42

 
Emelie M     



kanske är fel av mig att skriva att de är tjocka, men hur ska jag säga, väldigt mycket större, det kan sitta flera bredvid varann och så kan det vara nån som ser nästan dubbelt så stor ut.. funderade på det sist jag såg dem så jag tänkte höra mig för.

2007-02-25 17:48:51



Svara på
detta inlägg