FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Föreningsfrågor 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Föreningsfrågor


Till
översikten
Fågellolkaler i Bohuslän

Peter Backman     



Hejsan.
Som känt så skall SOF komma med en uppdatering av Sveriges fågellokaler.
I Bohusdelen så har vi fått plats till cirka 10 lokaler.
Om du vill vara med och påverka vilka lokaler som DU tycker skall vara med i den nya boken så är du hjärtligt välkommen in på Bohofs hemsida och avlägga din röst.
www.bohof.com

Bohof tackar för visat intresse.

2007-03-01 22:57:35


Stina Thelander     



Det finns ju väldigt många bra lokaler i Bohuslän. Att begränsa till 10 är jättesvårt. Hönö och Tofta kile skulle ju vara bra att ha med. Och Svartedalen och Stora Askerö – och alla lokaler i norra Bohuslän, som åtminstone inte jag besöker så ofta.

Skulle vi i alla fall försöka starta lokalbeskrivningar enligt något bestämt givet mönster här på kustobsar så som vi pratat om några gånger men inte kommit igång med? Vi kan ju också starta på de andra hemsidorna. Ni har ju många bra lokalbeskrivningar på Hallands och Bohussidorna. Och vi har vår ”Skyddsvärda fågellokaler i Göteborg” som vi så småningom ska revidera.

Antingen vi startar på Kustobsar eller på övriga hemsidor så skulle det vara bra att ha samma upplägg. Vill gärna att vi diskuterar detta.

Vi GOF-are vill väl gärna se till att få med vissa lokaler i SOF:s skrift. Jag kämpar för Hålsjön i Mölndal.

Såhär skrev SOF när jag mailade en fråga om lokalbeskrivningarna

”Hej Stina!

Det är riktigt att vi (SOF) är i planeringsstadiet av en ny bok om svenska fågellokaler, eftersom Fågellokaler i Sverige skrevs 1971 och numera är väldigt inaktuell. Det är dock inget som hindrar att det ges ut lokala böcker, tvärtom välkomnar vi från SOF dylika initiativ. I en svensk bok kommer vi ha med i storleksordningen ca 15 lokaler från hela Västergötland och ca 10 från hela Bohuslän, så det lär inte bli många från Göteborgstrakten (jag vet ännu inte vilka lokaler det blir). Och jag hoppas och tror inte att dessa publikationer kommer att konkurrera med varandra på något påtagligt sätt.

Bästa hälsningar

Ola Elleström
SOF:s styrelse och projektledare för Svenska fågellokaler”


/Stina


2007-03-02 09:59:43


Stina Thelander     



Ok. Jag har fått mail om att Hålsjön kanske inte kan vara med i Västergötlands lokaler.

Men om vi ska få med, säg högst 5 lokaler (blir kanske bara 3?) från Göteborgstrakten, vilka vill vi då ha med?

Vi har inte lagt in nån röstning så kom med förslagen direkt i Forum!
Vilka lokaler tror vi övriga svenskar vill besöka?

Jag kan ju alltid lägga in en lokalbeskrivning för Hålsjön i Hönöskjulet :-)

/Stina

2007-03-02 11:04:04


Kristoffer Nilsson     



Torslandaviken (även om det är en ganska trist lokal utseendemässigt) och Norra skärgården (Hönö och Rörö) är väl kanske de enda som "platsar" i ett sådant perspektiv, tycker jag i alla fall.

Förra gången fanns bl a Stensjön med (!) så i det perspektivet borde ju Hålsjön ganska lätt kvalificera sig, tycker jag, men i jmf med andra sjöar i Vg så tycker inte jag att Hålsjön "håller måttet"... Må väl!

2007-03-02 11:11:42


Magnus Unger     



När det gäller västergötlandsperspektivet så platsar ju Vinga klockrent och även Tistlarna då det ju är en trevligare fågellokal än Vinga. Förutom detta håller jag med Kristoffer att Hönö och Rörö borde vara med. Varken Stensjön eller Hålsjön håller måttet om man jämför med resten av västergötland.

Alltså de lokaler som jag tycker utmärker sig tillräckligt i ett nationellt perspektiv är två lokaler från bohuslän (Hönö, Rörö) och två lokaler från västergötland (Vinga, Tistlarna). Även Torslandaviken borde platsa som Kristoffer säger även om den är lite trist så ses det titt som tätt roligare arter där. Eftersom Torslandaviken är delad så kanske det borde gå att få in i antingen bohuslän eller västergötland.

2007-03-05 09:00:29

 
Kristoffer Nilsson     



Jag håller helt med Magnus om att både Tistlarna och Vinga platsar i detta sammanhang. Jag valde dock bort dem utifrån mitt resonemang pga att de är så otillgängliga. En bok som "Fågellokaler i Sverige" fokuserar väl i första hand på ganska lättillgängliga lokaler, men ta gärna med både Tistlarna och Vinga för min del. Det är underbara öar, tycker jag. Må väl!

2007-03-05 09:41:11



Svara på
detta inlägg