FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Kvadratjakten 13 maj - OBS! Nytt datum!

Pär Lydmark     



Då en stor del av den kvadratskådande falangen i staden tycks vara hurtfriska kenyanska långdistanslöpare eller ingå i något depåteam åt en dylik, har vi nu flyttat den årliga Kvadratjaktens vårupplaga till dagen efter Göteborgsvarvet, dvs söndagen den 13 maj. Vi hoppas att detta innebär att fler kan vara med - och passar också på att lägga till en undertitel till tävlingen som nu går under namnet "Kvadratjakten - det alternativa Göteborgsvarvet". Endast 0,04 km långt (runt rutan) men mer krävande än en ma(u)ra om man siktar på seger.

Det nya datumet innebär dessutom att tävlingen går av stapeln på Fågelskådningens dag, vilket ju såklart är extra passande. Här kommer reglerna i korthet igen:

- Varje lag ska bestå av 3-5 personer, och dessa ska från en kvadrat på 10x10 m observera så många fågelarter som möjligt under tävlingstiden (kl 0:00-12:00). Endast arter som hörs/ses av samtliga lagmedlemmar får räknas. Det är tillåtet att lämna kvadraten under tävlingstiden, men man får endast räkna arter som ses/hörs när man är i rutan.

- Tävlingsrutan måste vara belägen inom Göteborgs rapportområde (men det är tillåtet att räkna fåglar som ses utanför rapportområdet så länge de ses från en kvadrat inom rapportområdet).

Anmälningar tas med fördel emot i den här tråden. Vaska ihop ett lag och häng på! Har du inte varit med förr är det hög tid att prova nu, roligare än så här blir det inte att skåda på 100 kvadratmeter!

2007-05-03 15:35:30


Pär Lydmark     



Eftersom hela tråden nu har bytt plats anmäler jag härmed Lag Löpfolk & Svedholk a.k.a. Kenyas Pärlor igen:

Johan "Ironman" Svedholk
Pär "Gebreselassie" Lydmark
Anders "Järderud" Kronhamn
Mikael "Kiptanui" Molin

Hela laget befinner sig för närvarande på höghöjdsträning på toppen av Kilimanjaro. Under själva tävlingen kommer vi dock troligen att stå på en väl utvald topp i krokarna av Haga kile. Om denna visar sig oduglig (vi har inte rekat än) återkommer vi med annan lokal.

2007-05-03 15:50:43


Christer Fält     



Hej!

Kan inte delta något datum denna månad, skall förutom Göteborgsvarvet arbeta på min vackra och nyss inköpta västkustsnipa. Den behöver förberedas för skådardagar på Stora Pölsan, Tistlarna och andra spännande öar i vår arkipelag…

Vänligen

/Mr Common Yellowthroat…


2007-05-03 16:16:36


Markus Lagerqvist     



Hej,

Inte för att nån av oss hade nån tanke på att springa Göteborgsvarvet..., men flytten till den 13:e passar ändå utmärkt för den illustra skaran Dellming-Karlsson-Lagerqvist som härmed anmäler sig till nämnda evenemang.

Vi saknar för tillfället såväl roliga smeknamn som nån plats att stå, men ber att få återkomma när vi har alla hästarna i hagen...

2007-05-03 21:52:46


Niklas Aronsson     



Anmäler lag EPO:

Hans "Martti Vainio" Börjesson
Niklas "Mika Myllyllä" Aronsson
Roger "Johann Mülleg" Eskilsson

Vi ligger förnärvarande i höghöjdshus, lever på en diet uteslutande bestående av sköldpaddsblod och nermalda noshörningsnjurar.

Vi återkommer med lokal vid genomgången efter tävlingen.

2007-05-04 09:23:38


Niklas Aronsson     



Lag EPO efteranmäler Thomas "Ricky Bruch" Karlsohn.

2007-05-04 11:25:41


Markus Lagerqvist     



Efter ett par tidigare inte 100 %-igt lyckade insatser i Ersdalen tror vi stenhårt på att trägen vinner och att vindarna i år kommer att blåsa vår väg.

"Great works are performed not by strength, but by perseverance."


2007-05-04 13:07:38


Hans Börjesson     



Jag säger bara lycka till. Ersdalen, liksom Haga kile har lika stora chanser att vinna som sugare(brudare)backen! Nu spelar det ju inte så stor roll vart ni står när ni möter ett EPO dopat gäng som hänger in Ortolansparvar, Rödstrupiga piplärkor på löpande band. Likt Per Elofsson i Salt Lake kommer ni att få stå med svansen mellan benen när lag EPO presenterar sin artlista! Observera att oannonserade kontroller av krysslistan under racets gång inte är tillåtet!

2007-05-04 13:40:48


Anders Kronhamn     



Bara tre lag än så länge!? Är månne alla rädda för att åka på pisk i denna eminenta tävling? För mitt lags räkning har jag nu varit ute i Kvismaren och plockat med mig några äss att dra ur oljerocksärmen på söndag... En rördrom huserar just nu i städskrubben och en trastsångare sällskapar med en ortolansparv i brödlådan.

2007-05-06 17:17:24


Kristoffer Nilsson     



Dum datum för min del. Annars hade jag gärna varit med. På söndag sitter jag på Old Trafford och tittar på bucklelyftning... ;) Må väl!

2007-05-06 19:05:40


Niklas Aronsson     



Sorry lagmedlemmar! Biätaren smet.

2007-05-07 08:39:26


Niklas Aronsson     



Lag EPO tänker stå vid Lagmansholmen/Öxnäs typ.

Varför så få lag anmälda? Var är resten?

2007-05-08 15:05:53


Daniel Gustafsson     



Jag kan bara tala för mig själv, men jag åker iväg till Ottenby i nästan en månad med start idag istället.

Bengt och Hampus har kanske ett lag på gång, dock, men jag tror de behöver en lagmedlem till. Kom ihåg att om inte "vårat" lag är med måste någon av er andra komma sist. Kanske skulle ni som är fyra i erat lag dra lott om en som får offra sig för laget?

2007-05-08 16:00:37


Hampus Lybeck     



Bengt har tyvärr fått förhinder så jag undrar, mer energiskt den här gången, om det finns plats i nåt lag eller om det finns några skulkare som vill bilda ett nytt lag med mig?

2007-05-08 16:51:52


Markus Lagerqvist     



Sällar mej till skaran som undrar vad som hänt med deltagandet i årets kvadrat.

Kan det vara så att alla andra inser slaget förlorat redan från början...? ;)

För nog måste väl Göteborg kunna skramla ihop mer än tre lag till årets kvadrat!! Jag menar Ume får ihop 80 (!!!) deltagare till sitt januarirace...

Vi har själva fått frågan från två skådare (inklusive Hampus ovan) om att gå med i vårt lag vilket innebär att det bara behövs en person till för ett fjärde lag, vilket väl måste vara ett minimum i tävlingen...


2007-05-09 08:18:09


Magnus Unger     



Självklart skall Svanberg och Ungers delta även i år, ursäkta att vi är så sega att anmäla oss, vi sparar krafter till på söndag :)

Vi har inte spikat lokal än men det kommer med största sannolikhet bli antingen nånstans i Brottkärr eller nånstans runt Björlanda.

2007-05-09 10:29:36


Pär Lydmark     



Jag och Mr Hisingen var nere och rekade in vår kvadrat idag, och det blir som tidigare preliminärannonserats vid Haga kile. Vi kommer troligen att spräcka den magiska 100-vallen från denna kvadrat redan i gryningen.

För övrigt anser jag det lite förvånande att inget lag tycks göra anspråk på den formidabla topp S om Prästgårdskilen som vi fullständigt utklassade allt motstånd ifrån förra våren, men det är väl kanske inget av de övriga lagen som egentligen vill vinna? ;)

2007-05-09 20:18:00


Hampus Lybeck     



Hej igen allihopa. Nu gör jag och Adam Engström Svanberg ett litet försök att skrapa ihop ett eget lag. Går det inte vägen får vi tjata in oss i andra lag och delta utom tävlan eller så.

Vi önskar oss en eller två personer, helst med erfarenhet av kvadratjakt och med förslag på lokal. Helst även med bil och sånt eftersom Adam är för ung för att få köra bil och jag åkte till Malaysia för pengarna jag skulle ta körkort för.

Vi söker även kontakt med lag som kan tänka sig en "avbytare" som hänger med ut natten till söndag, så vi åtminstone får känna på lite tävlingsskådning. (Dessutom behöver jag fler kryss. Adam gick om mig när han var i Halland och ställningen, 156-161, behöver jämnas ut!)

2007-05-10 23:32:38


Magnus Unger     



På grund av grav tidsbrist då två i vårat lag för tillfället är tvåbarnsföräldrar med små barn som kräver all tid och den tredje bara jobbar med ejdrar hela tiden har vi svårt att få tid till rekning :)

Jag var dock ute och rekade i Prästgårdsområdet igår och råkade som ni kanske såg stöta på en svartnäsa vilket var en trevlig front på Hisingslistan mot Mr Hisingen för övrigt, hehe.

Pär, jag besökte både er topp och ett gäng andra och efter detta har jag två toppar jag står och väljer mellan därute, dom är bra på lite olika sätt så därmed känns dom likvärdiga. Kanske blir det er topp Pär vem vet. Vi har visserligen en viss förkärlek till Brottkärrsberget så kanske blir det det istället.

Och till Hampus och Adam kan jag säga ni kan vara med i vårt lag utom tävlan om ni inte hittar nån tredje person, så ni kan få testa på denna typ av tävling som är mycket rolig, kanske är det bäst om ni delar upp er så ni deltar i varsitt lag.

Lite synd att inget lag kommer stå i Torslandaviken, då detta brukar vara en bra magnet för kul arter, och lokalen står sig alltid bra artmässigt i denna typ av jakt.

2007-05-11 17:03:54


Hans Börjesson     



Det kan hända att vi hamnar i Torslandaviken för i Öxnäs där vi tänkt stå fann Roger trålen Eskilsson en skylt med "varning för tjuren beträdnad på egen risk". Lät inte så kul.... :-)

2007-05-11 22:27:54


Hampus Lybeck     



Jag hänger gärna på lag Svanberg och Ungers utom tävlan!

2007-05-12 10:42:59


Magnus Eriksson     



För att öka på förvirringen lite lägger jag in mitt intresse att anmäla mig här också (har fått återbud på det jag skulle gjort istället).
Ingen supererfarenhet
Kan få tag på bil bil
Kan säkert under dagen hitta på något bra ställe tillsammans med resten av laget (om jag får ihop något)
Eftersom internetforum är lite långsamma och tiden är knapp gör jag några försök att få tag på Hampus och Adam vi telefon (om jag nu kan hitta deras nummer)
Om ni läser detta och får tag på mig innan så är mitt nummer 0708272172



2007-05-12 11:11:54


Magnus Eriksson     



hmm svårt att få tag på någon via telefon också. Då återstår bara att böna och be om att få vara med i något annat lag.
Finns det någon som förbarmar sig så tveka inte att adera ett par ögon till erat lag. Jag lovar jag ska vara på alerten och har en bra kikare =)
Ring mig 0708272172 som sagt kan skaffa bil vid behov.

2007-05-12 11:45:38


Pär Lydmark     



Mycket snurr här i tråden sista självande dagen. Jag har försökt sms:a ut Hampus och Magnus mobilnummer till varandra så jag hoppas ni har fått kontakt och kan skapa ett femte lag. Det hade varit kul.

Dessutom kan jag meddela att Christer Fält just ringde mig och meddelade att han kommer att ställa upp med ett lag som står på Brännö, vilket innebär att vi i så fall blir sex lag! Mycket trevligt!

Meddela gärna i den här tråden om ni får till ett lag, och var ni tänker stå.

2007-05-12 13:33:06


Pär Lydmark     



Lite info till alla lag (förutom ovan nämnda regler):

- Skriv upp den totala artsumman ni har varje hel timma, denna används för att vi ska kunna göra artgenomgången mer spännande.

- Skriv upp arter som inte alla i laget lyckades se/höra och därmed inte kunde räknas.

- Återsamling och artgenomgång tar vi (som vanligt de senaste vändorna) i Torslandaviken på Vadskärsudden (dvs grusplanen). Ta er dit så fort ni kan efter kl 12, men med tanke på att vi väntar på lag från både norra och södra skärgården blir det säkert inte före kl 13.

Lycka till! Och undrar ni över något är det bara att ringa mig eller Magnus.

2007-05-12 13:37:07


Hans Börjesson     



Lag EPO som nu har sparkat ut Eskilsson då han vägrade ta de senaste tillväxthormonerna framtagna för tjurar (ska bilda lag med Christer Fält) så preliminärbokar vi Torslandaviken (Karholmens topp). Kan bara meddela att vinden idag är bitande kall så fram med handskar & långkalsonger!


2007-05-12 13:38:19


Magnus Eriksson     



Ok då anmäler jag lag "sista sekunden" beståend av

Hampus Lybeck
Magnus Eriksson
Adam Engström

Vi söker plats för vår vinnarruta med Internet och lykta under eftermiddagen. Och kommer att ange den här senare idag.





2007-05-12 13:44:41


Christer Fält     



Härmed tillkännages deltagande ”Lasse Dahlquist- syndikatet” till årets fyrhörning.

Orgel: Roger Bergqvist.
Körledare: Christer Sjöqvist.
Lokal: Utkiken, Brännö.

Några protester att vi blott äro två medlemmar i tävlingen? Tala eller tig i samtycke. Emellertid. En tredje person äro välkommen till LDS – ring genast 070-9792791.

”Engelska flottan har siktats vid Vinga,
Oh boy, oh boy, oh boy.
Tusen små sailors som vi skall betvinga,
Oh boy, oh boy, oh boy.
Livet är åter en jämmerdal
när lyckan tagit slut
Undrar om jag vågar ringa Kal
och fråga om vi ska gå ut.
Toms polyfoto är fäst vid min koj
Oh boy, oh boy, oh boy..”


2007-05-12 16:54:10


Markus Lagerqvist     



Vår sporrgök, beställd på Internet från en förnämlig fågelhandlare i Ryssland, som vi hade gömt bakom en buske i Ersdalen verkar ha rymt.

Så en liten brasklapp från vårt lag att vi kanske hamnar nån annan stans på ön imorn, när vi lyckats pejla in vart den sprungit. Hönö blir det i vilket fall som helst då den självklart var vingklippt...

2007-05-12 17:52:33


Magnus Unger     



För att få lite bättre spridning på lagen offrar sig vårt lag och kommer ställa sig på Öxnäs. Vi har heller inga problem med koskräck som vissa andra ;)

Om ni även är rädda för vatten kan vi varmt rekomendera tornet i Torslandaviken, eftersom det verkar kunna komma en del droppar imorgon.

2007-05-12 21:57:41

 
Hampus Lybeck     



Lag Sista Sekunden har efter en hel dags research utan onödigt fältarbete bestämt sig för att stå på Stora Amundö. Börjar det regna får vi väl ställa prylarna i skogen och springa över till rutan när albatrossar och sporrvipor kommer drällande.

2007-05-12 22:35:27



Svara på
detta inlägg