FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Club300 skämmer ut sig

Niklas Aronsson     



Peter Strandvik har lagt in en observation på en eftersökt, ej återfunnen sydnäktergal vid Ormo skärmar utanför Ytterby. I kommentaren står det att Club300 har skämt ut sig igen.
Jag vill gärna veta vad Peter menar med det, både vad det är som har hänt, på vilket sätt Club300 är inblandat, hur Club300 har skämt ut sig tidgare och hur själva överträdelsen i det här fallet har varit. Det låter som om någon har parkerat på någon annans parkeringsplats.
Jag förstår samtidigt att man kan bli upprörd över hur människor beter sig.


2007-05-28 22:09:28


Björn Dellming     



Tydligen är vägen ner till sydnäktergalen en så kallad "enskild väg". vill man veta vad som gäller för en sådan kan man läsa mer här:

http://www.allemansratten.se/upload/PDF/Enskild%20v%C3%A4g.pdf

Kort och gott kan man säga att det är vägens ägare som avgör huruvida motorfordon får färdas på en sådan väg eller ej. Finns det specificeringar av detta eller undantag så skall det anges med tydlig skyltning.

Om folk i området har blivit sura för biltrafiken på den enskilda vägen så är det ju givitvis beklagligt, men hur man sedan kan lasta just club 300 för klavertrampet(?) förstår jag inte... Jag vågar nog påstå att det är en stor andel besökare som inte är C3-medlemmar som besökt platsen. Så varför inte ge skulden till BOHOF eller GOF?? Eller folket som ligger bakom det allmäna rapportsystemet svalan?? Nej, det yttersta ansvaret ligger hos den enskilde besökaren... oavsett om han/hon är C3-medlem eller inte! Föreningar som club 300 uppmanar inte på något sätt sina medlemmar att begå överträdelser av den här typen. Snarare tvärtom. Jag vill minnas att det vid otaliga tillfällen, i samband med att nån ovanlig fågel har dykt upp nånstans, har informerats på C3-svararen om att man INTE får köra på en viss väg eller parkera klantigt. Dessutom har jag för mig att det publicerades en artikel om vad som gäller för just enskild, allmän och privat väg i Roadrunner för ett tag sen.. ? (Herr Aronsson vet nog mer..?)

Så detta måste väl ändå vara individens ansvar och inte någon klubb/förenings? Sunt förnuft och kunskap om vår lagstiftning gäller som vanligt... för alla.

2007-05-29 02:56:50


Pär Lydmark     



Av Peters kommentar att döma ("Parkera på anvisad plats") gissar jag att det har att göra med att vissa besökare valt att parkera på en av de mötesplatser som finns längs med vägen innan man kommit ner till den anvisade parkeringen vid själva Ormoskärmarna. Den ena fickan ligger precis där sydnäktergalen mest verkar sitta (som man med fördel kan stå och se fågeln ifrån) och den andra är en liten ficka precis i 90-graderskurvan där det sitter en infoskylt om naturreservatet.

Om någon har parkerat fel och på så sätt upprört lokalbefolkningen är det såklart beklagligt, men att skylla detta på Club 300 är helt orimligt. Det finns inget som säger att det är just C3-medlemmar som parkerat fel. Snarare är det som Björn säger numera väl inpräntat hos C3-medlemmar att man ska göra allt för att inte parkera fel eller uppröra markägare. Man får ju t ex inte ens larma ut en raritet som kan tänkas dra en del folk innan man har översett P-möjligheter och pratat med ev markägare om det finns risk för störning.

Jag tror istället att det beror på brist på information. De personer som har parkerat fel har knappast gjort det medvetet, utan är nog personer som inte har läst Peters kommentar till första sydnäktergalobsen. Eftersom det nu var ett par dagar sedan är den obsen lite svåråtkomlig, och vet man inte att det är just där informationen om parkering finns är den svår att hitta. Det bästa vore om någon som befinner sig på plats t ex ikväll kan sätta upp en liten provisorisk skylt vid naturreservatsskylten i kurvan med texten "Parkering 200 m" och en pil åt höger eller liknande. Kanske en liten mening längst ner om att man inte får parkera längs vägen. Då tror jag ingen skulle parkera fel, eftersom jag inte tror någon gjort det mot bättre vetande.

Ungefär så här vill jag minnas att Club 300 säger att man ska göra i sådana här fall, dvs man ska klart markera och informera om var och hur man får parkera. Att därför skylla eventuell felparkering på Club 300 och säga att C3 har skämt ut sig igen tycker jag är ganska magstarkt. Visst har det funnits en del incidenter mellan C3 och markägare historiskt sett, men det är långt tillbaka i tiden och jag anser att C3 nuförtiden är ett föredöme i den frågen (eller i princip faktiskt den enda fågelföreningen i landet som över huvud taget försöker göra något förebyggande för att inga övertramp ska ske).

2007-05-29 09:50:21


Peter Strandvik     



Hej alla!

Jag har varit i fält (regn-fält!), ett par dagar o inte kunnat följa vad som hänt på forat.

Tyvärr har några (5-10?) skådare, dels parkerat på mötesfickorna, och även gått i försvars-tal, vid påpekande från de kringboende i området!

Kanske var det fel att offentliggöra obsen, men platsen tål en del störningar, bara man som 95% av besökarna uppför sig respektfullt.

Kanske det oxå saknats info på platsen (till närboende och besökare), kanske ligger det på den som offentliggör fyndet att ordna detta ??.

Enligt de närboende, har det varit "folk från annan ort", som inte skött sig.
Medlemmar i club300? Ja sannolikt några av dessa personer.
Något att ta upp i tidningen igen.

Men de allra flesta besökarna (95%?) har skött sig utmärkt, o förhoppningsvis, gläder sig över observationen.
(92 personer har hittills rapporterat fågeln, via Svalan).

Peter

2007-06-01 12:42:31


Kristoffer Nilsson     



Vad spelar det för roll om personerna eventuellt är medlemmar i just Club 300? Jag hänger inte riktigt med här... Åk buss eller cykla istället! ;) Trevlig helg!

2007-06-01 13:35:51


Niklas Aronsson     



Buss? Det är litet helvete att vända med buss därnere!

2007-06-01 14:59:11


Pär Lydmark     



Nej Peter, jag tycker absolut inte det var fel att offentliggöra obsen. Som du själv skriver är det inte en extremt störningskänslig lokal och parkerar man bara rätt och låter bli att köra rally på småvägarna borde det hela kunna fortlöpa helt utan störning för omgivningen (och fågeln).

När det gäller information på platsen: För personer som inte är med i Club 300:s larmsystem BMS finns det såvitt jag vet inga förhållningsregler eller direktiv för hur man ska göra vid upptäckt av en sällsynt fågel som kan tänkas dra folk. Är man däremot med i BMS har man en del skyldigheter (se mitt inlägg ovan) att kolla upp och ev. markera P-möjligheter, kolla med markägare om det behövs osv. Så för BMS-anslutna kan man svara ja på din fråga. Nu är ju inte du så vitt jag vet ansluten till BMS, och inte heller medlem i Club 300 (antar jag, att döma av dina inlägg), och då finns det såklart inga sådana krav.

Men som du själv har noterat så nås inte alla av den information man t ex lägger in i en kommentar på Svalan, framför allt inte när det gått ett par dagar och folk kommer tillströmmande. Hade det då funnits lite info på plats hade nog alla hamnat rätt ändå. Så när du hittar nästa läckerbit i Kungälvsregionen (vilket förhoppningsvis inte dröjer så länge) kan det kanske vara läge att skylta med en liten provisorisk P-skylt om området kräver det (dvs inte är en känd storlokal). Så slipper både lokalbefolkningen bli störda och du slipper bli upprörd och kanske få dåligt samvete för att du offentliggjort en obs. Så tänker i alla fall jag. Sätter man upp en liten skylt har man mer eller mindre ryggen fri själv, och sen kan man bara hoppas att alla som kommer efter det följer P-instruktionerna (och det tror jag dom gör om det finns några).

Slutligen håller jag med Kristoffer - vad spelar det för roll om vissa av dessa felparkerare var med i Club 300? Som tidigare sagts är Club 300 mig veterligen den enda föreningen som informerar sina medlemmar om hur man ska bete sig vid såna här lägen. Sen kan säkert någon ha parkerat fel ändå, men jag tycker det är minst lika viktigt att isåfall fundera över vilka de andra som inte var C3-medlemmar var och hur man når ut till dom? Folk som sett obsen på Svalan eller Kustobsar och åkt dit m.m. Kanske medlemmar i SOF, GOF, BOHOF, VOF eller något annat. Kanske inte medlemmar någonstans. Enda sättet att få folk att ta det mer försiktigt är att se till att informationen kommer ut, och enda sättet att få ut den till alla är givetvis genom att se till att den finns på platsen i fråga. Och förebyggande åtgärder måste tas av alla föreningar, inte bara Club 300.

Det är dock bra att diskussionen tas upp i samband med rariteter som den här. Förhoppningsvis har en och annan person läst den här tråden och tänker i de här banorna nästa gång de besöker eller hittar en raritet.

2007-06-01 15:59:33


Magnus Unger     



Jag tycker du hänger ut Club 300 på väldigt lösa grunder om jag förstod dig rätt Peter. Alltså "folk från annan ort" är det enda som du grundar dina teorier om att det borde varit Club 300 medlemmar, det är faktiskt inte uteslutande Club 300 medlemmar som tycker det är roligt att åka och titta på rariteter om man har vägarna förbi.

Sen håller jag med Kristoffer och Pär om att det egentligen inte har någon betydelse om det var medlemmar av Club 300 eller inte.

Vad är det du tänkt ta upp i tidningen och vilken tidning?

2007-06-04 23:38:41


Peter Strandvik     



Nej, jag har inga 100% säkra belägg för att de skådare, som har uppträtt mindre lämpligt, är medlemmar i club 300.

Men diskussionen är VIKTIG, var skall den föras, om inte i Road-runner tex.
Det är bra om vi i alla fora, påminner varandra och när vi ses i fält, om att ta hänsyn inte minst till fåglar och närboende andra människor!
Vi vill ju att fågelskådning och friluftsaktiviteter skall uppfattas positivt, och inte nedåtlåtande, nördigt??

Vi måste alla hjälpas åt med detta.
Jag tror att jag vid åtminstone 3-4, av mina 5-6 besök på lokalen vid Sydnäktergalen, fick påminna besökare, att parkera förnuftigt, och att inte försöka komma så nära fågeln som möjligt!! (+ i ett antal kommentarer vid obsarna!).

Det är inte acceptabelt!

Vare sig det handlar om medlemmer el icke-medlemmar av club 300!

Peter

2007-06-05 08:45:15


Niklas Aronsson     



Ingen tycker att diskussionen är oviktig! Däremot är det viktigt att föra den rättvist och hålla isär fakta och känslor.
Först tycker jag det är jättebra att du Peter tar tag i frågan och säger ifrån, vi är alldeles för flata i allmänhet.
Sedan finns det fora där man kan nå ut till skådare på bred front, det här är ett och den tidning som jag är redaktör för, Roadrunner, är ett annan. Just för att många inom Club300 tycker etik i fält är viktigt har vi haft flera artiklar i ämnet och det finns sedan länge etiska regler för föreningen.
Varför gör folk fel?
1. Okunskap. I det här fallet var det inte uppenbart att det var en enskild väg och om man inte hade läst kommentaren på Svalan var det svårt att bedöma var det var lämpligt att parkera.
2. Man gör som alla andra. Ställer sig en bil på mötesplatsen blir det ett mindre mentalt hinder för bil nummer 2 att ställa sig bakom om den får plats. Skulden blir mindre om vi är många som gör ett fel, vi delar på den. Vi kör för fort på vägen (för det gör de andra), vi gör avdrag för vägen till och från jobbet (för det gör säkert grannen) osv.
3. Lathet. Jag ställer bilen lite snabbt, springer ut och lyssnar på fågeln och sedan är jag på väg igen, det blir väl ingen störd av.
4. Krysskåthet. Jag måste få se fågeln innan den är borta och det är säkert jättesnart.
5. Oempati (kommer inte på en motsats). Man tänker inte på andras olägenhet som uppstår till följd av mitt beteende.

Det finns säkert ännu fler skäl, men i just det här fallet tror jag att det var skäl nummer ett och två som var den vanligaste orsaken till att det blev fel.

2007-06-05 13:24:40


Kristoffer Nilsson     



Jag håller helt med om att det är viktigt att påpeka vad vi uppfattar som felaktiga beteenden för varandra i fält. Visst är det känsligt, men väldigt viktigt.

Jag hänger dock fortfarande inte med i ursprungsresonemanget och jag tycker inte heller att jag har läst någon bra förklaring. Skulle det på något sätt vara mer acceptabelt att påstå att en seriös fågelförening skämmer ut sig för att några personer, som man uppenbarligen inte vet vem det är och knappast då ens vet om de är medlemmar i den förening som man påstår skämmer ut sig, parkerar fel på en väg?

Nej, jag håller med Magnus och tycker nog att man bör ha betydligt mycket mer på fötterna innan man beskyller seriösa fågelföreningar för att skämma ut sig. Jag tror inte att den typen av påhopp gagnar någon. Må väl!

2007-06-06 09:45:35


Jörgen Grahn     



Förr i världen använde jag "klubb 300" som synonym för folk
som kommer snabbt och långväga när det dyker upp en raritet.
Men det var innan Svalan kom; innan vem som helst kunde dra
på arter utan att vara medlemmar i en förening.

Vet inte om det var så Peter S använde ordet.

2007-06-06 21:24:50


Peter Strandvik     



Jo, Svalan öppar många dörrar....

Men om mina synpunkter haft så mycket effekt vet jag inte?
Jag håller med om Niklas analys ovan.

ALLA skådare i fält måste hjälpa till vid överträdelser!

Jag besökte Busksångaren i Säve igår kväll, o blev mörkrädd!!
Fotografer med tele, smygande mot den sulkande fågeln!
(på 3-4 meters håll!!!)

Istället för att stå på bra avstånd o njuta av skönsjungaren!
Vi får hoppas att den står ut med vissa skådares olater ett tag till!

Ha det bra i fält!, jag hoppas ingen känt sig påhoppad (som inte haft skäl till det...), av mina synpunkter.

Peter

2007-06-07 12:11:14

 
Stefan Johansson     



Tycker som Peter, fotografer kan vara ett problem (min tolkning av att han blev mörkrädd).

Många fotografer har en underbar känsla för var gränserna går för att undvika att störa fåglarna, samt ett sunt förnuft.

Men tyvärr inte alla, många exempel finns på fotografer som inte ägnar fågeln eller närvarande/tillkommande fågelskådare en enda tanke.

Via brevduvan och BMS får vi snabbt info om dessa överträdelser.

Men vad man gör åt detta växande problem, jag vet inte, men sunt förnuft räcker långt.
Är själv en flitig fotograf och digiscopare, när tillfälle ges.

mvh Stefan







2007-06-08 21:24:02



Svara på
detta inlägg