FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Vindskyddet

Leif Andersson     



I morgon tisdag är vare sig Nils eller jag på udden, men det bör inte hindra alla ni som brinner för att göra en insats:
Ta med en rejäl stålborste (+ ev munskydd) och skrapa färgen av det befintliga gömslet. Även det ska fräschas upp! Det finns också en borste inne i gömslet.

Idag har framsidan fått panel under luckorna till 2/3. Sista timmen fick jag hjälp av Per Norberg. Tack för det!

På onsdag kommer jag att vara på plats från ca 9, n b om vädret inte blir alltför mullrigt. Det ska visst bli åska.

2007-07-16 17:52:10


Leif Andersson     



Idag var vi riktigt många (Tina Widen, Birger Kaiser, Hampus Lybeck, Jesper Knape och Rolf Nyback) och fick en hel del gjort. Efter kompletternade virkesinköp kunde baksidan färdigpanelas och framsidan göras nästan klar m m.

Torsdag är jag åter på plats. Framsidan finns det mer att göra på, taket bör tjärpappas, gamla skyddet skrapas och uppsatt panel grundmålas. Hjärtligt välkomna!

2007-07-18 18:56:47


Leif Andersson     



Nu är både bak- och framsida panelade och baksidan även målad en första gång, inklusive tillhörande lockbrädor som kan spikas på i morron. Östra gaveln är också delvis klar.

Närmast ska framsidan målas, baksidan få en andrastrykning (när locken är på), tjärpapp läggas m m. PLUS bortskrapning av lös färg på gamla skyddet, en syssla som alla hitills undvikit.

Dagens flitiga var Tina Widén, Peter Hamrén, P-A Lindgren, Hampus Lybeck och Rolf Nyback.

På fredag finns jag på plats från ca kl 9. Välkomna, men glöm inte att ta på målarkostymen om ni önskar ägna er åt dylika utsvävningar!

2007-07-19 18:24:37


Leif Andersson     



Gårdagens apell klingade (som vanligt) ohörd, men P-A Lindgren o jag höll ställningarna o Peter Hamrén blev en välkommen hjälp vid utbärning av nyinköpta bräder.

Framsidan är nu målad också o kan lockbrädas. Virke finns för att göra gavlarna färdiga. Tjärpapp ska läggas. Förbindelsedelen mellan nya o gamla gömslet bör fixas. Golvläggning kan snart påbörjas. Mycket målningsarbete återstår (både nya o gamla ska målas).

Ska resterande jobb även fortsättningsvis till stor del utföras av ett par personer så blir inte skyddet färdigt förrän till senhösten, men det är kanske så ni vill ha det.

På lördag finns jag därute ca kl 9. Ta med lämpliga kläder om ni vill måla, eller hammare om ni vill spika!

2007-07-20 18:30:57


Nils Abrahamsson     



fantastiskt leif!
jag befinner mig nu på sveriges baksida o kan just nu inte delta, men jag tycker det borde kännas skämmigt för en massa GOFare och Hönöbesökare som inte rört så många fingrar för vindskyddets tillblivande. Hade jag/vi vetat att det skulle bli sådan kamp för att få upp bräderna i vertikalläge så hade aldrig projektet sjösatts!
Så lite folk som numera är på Hönö så verkar det ju dessutom helt onödigt med utbyggnad av det gamla skjulet. Skall bli intressant att se hur besöksfrekvensen av närboende blir senare under hösten...
Skrapa färg, måla och bära bräder inbillar jag mig att näst intill alla borde kunna bidra med.
Nu är det lördag o söndag, inga jobb ivägen. Hjälp till!


2007-07-20 22:30:21


Stina Thelander     



Ja, i morron åker vi till Hönö!
Vi som känner oss som "näst intill alla" :-)



2007-07-20 23:28:22


Leif Andersson     



6 pers idag (Stina thelander, Tina Widén, Birger Kaiser, P-A Lindgren, J-Å Noreson o jag). Fram- o baksida nästan färdiga o en hel del gjort på gavlarna. Det går undan när vi är många!

Jag åker antagligen ut söndag också (om vädret tillåter). Mycket målning kan nu utföras, lockpanelande på gavlarna, tjärpappande m m.

Hjärtligt välkomna! Ta med verktyg!

2007-07-21 17:43:21


Markus Lagerqvist     



Vad för verktyg behövs?

2007-07-21 18:53:31


Leif Andersson     



Hammare, ev. "målarkostym" + handskar om ens håg ligger åt det måleriska. Jag tar med skyddsplast för skorna också. Tumstock är alltid bra att ha till hands.

2007-07-21 19:55:16


Leif Andersson     



Det tar sig! Idag var vi "bara" 5, men jobbade för 7... Markus lagerqvist, Kerstin & Sven-Olov Martinsson, Bengt Karlsson och jag. Fram- o baksida är klara för en andra målning. Gavlarna är panelade o lockade så långt det går. Provisorisk dörr insatt mot landsidan, så nu kan kunniga golvläggare göra en insats i skydd för väder o vind. Icke kunniga golvläggare ombeds avvakta tills Nils eller jag är på plats.

11 vitkindade gäss i sträck söderut hann vi också se. Inte så vanligt på Kråkudden.

Golvvirket ligger under presenningen i nya delen. Ritning finns i gamla gömslet, liksom spik (60 x 23). OBS att virket ska strykas på undersidan med impregneringsfärg (finns också i gamla skyddet) innan läggning.

Större strandpiparens andra häckning har markerats med bräda med "flaggstång", så håll er på avstånd från den!

Nu tar jag en paus ett par dagar.



2007-07-22 18:31:18


Leif Andersson     



Det verkar bli hyfsat väder i morgon, så jag åker ut till Kråkudden på fm. Målning, tjärpappsläggning, ev. golvläggning står på programmet. Ta med lämplig utrustning (enligt tidigare inlägg) om du kommer ut!

2007-07-23 16:51:01


Leif Andersson     



Gamla skyddet är nu nästan helt färdigmålat (o "insjön" under utdikad), nya skyddet ca halvmålat. Golvläggning påbörjad - men det går INTE att använda gömslet för skådning än!

Idag slet Birger Kaiser, P-A Lindgren, Kerstin o Sven-Olof Martinsson & Tina Widén förtjänstfullt med penslar o hammare.

Nästa gång jag åker ut blir på torsdag fm.

2007-07-24 17:52:59


David Armini     



Apropå vad som sagts i tidigare inlägg:
"tycker det borde kännas skämmigt för en massa GOFare och Hönöbesökare som inte rört så många fingrar för vindskyddets tillblivande. Hade jag/vi vetat att det skulle bli sådan kamp för att få upp bräderna i vertikalläge så hade aldrig projektet sjösatts!"

Jag var ordförande under två år i en ideell förening och enligt min erfarenhet är det hart när omöjligt att få majoriteten (runt 95 %) att ställla upp frivilligt. Metoder som vi experimenterade med var bla att lotta ut arbetsuppgifter bland medlemmarna och att (kraftigt) höja avgifter för de som inte hjälpte till.

Kanske skulle man kunna få fart på hjälpsamheten genom att ha kodlås på vindskyddet och endast de som hjälper till får koden? Praktiskt svårgenomförbart kanske, men det är nog något åt det hållet som behövs...

För formens skull skall också påpekas att undertecknad inte har lyft ett finger för det nya vindskyddets tillblivande. Jag har dock inga större samvetsbetänkligheter - jag tror att jag nyttjat det gamla vindskyddet två gånger under de två senaste åren.

2007-07-25 17:13:02


Elon Wismén     



Det kan ju finnas många anledningar till att man inte hjälper till och bygger. Själv är jag just en av dem men jag är förstås väldigt tacksam att det finns folk som engagerar sig i bygget. Om ni tycker att det känns orättvist så får ni väl hitta nån metod att "straffa" oss andra. Personligen tror jag dock inte att det skulle bli så bra t.ex. med kodlås för vissa och uteslutning för andra. Skulle det inte bara bli onödigt tjafsigt då? Minns den heta debatten när Club 300 plötsligt införde inloggningskrav för att få se larmen på hemsidan...

2007-07-26 08:08:11


Fredrik Johansson     



Men herregud..
Nu får ni väl ta att kamma er..
David skrev: "Kodlås" För vilka då? De som har satt in pengar på kontot eller de som varit vänliga att offra semestertid till att hjälpa till??
Nils skrev: "Hade jag/vi vetat att det skulle bli sådan kamp för att få upp bräderna i vertikalläge så hade aldrig projektet sjösatts"
Ska vi andra som inte bor framstjärtens stad inte få komma till Hönö då blåsten går till? Kommer vi få stå utanför vindskyddet? Kommer vi få använda gångvägen ut till vindskyddet? Kommer vi få parkera på Hönö för att sedan gå vägen ut till vindskyddet?

Är själv medlem i Tibro fågelklubb. Där förekommer vissa aktiviteter som att spånga och göra andra saker för att underlätta skådandet på de lokaler som finns här hemma. Kan villigt erkänna att min närvoro är lika med noll av flera anledningar som jobb, lathet, andra intressen än fåglar med mera. Men ska för den sakens skull endast de som burit planka eller varit närvarande få komma till?
Så här kommer larmen se ut i framtiden: Piparsnäppa Kråksskjutfält ses stationär Kommentar: Ni som ej bidragit med ekonimsk hjälp eller handkraft kan stanna hemma, endast ni med bidragande hand har tillgång till lokalen.

Nej seriöst. Inse att alla (tack o lov) inte bor i skattesmitarnas paradis eller framstjärtens stad utan har lång väg till Hönös vindskydd, många har semester och kanske då väljer att tillbringa den med familjer eller goda vänner.
Tycker efter att följt tidigare trådar och inlägg att de är en hel del som ställt upp med både praktisk och teoretisk hjälp för att få det nya vindskyddet att gå i hamn.

Bor själv 20 mil från Hönö och besöker mer än gärna lokalen då vindarna är de rätta.
Men att få oss andra som inte bor där nere att åka för att slå spik eller måla planka under semester, ledig helg eller annan tid är väl att ta i.

Kommer med glädje följa bygget och de bilder som lagts upp på framfarten av vinskyddet. Och kommer dessutom besöka lokalen vid västvindar framöver även om Davids förslag om kodlås eller andra patetiska förslag genomförs.
Får väl stå utanför och skåda, hoppas i alla fall att folk ropar som förut när balleliran går till. Eller ska det endast meddelas till de som bidragit ekonomiskt eller med tumme och hammare?

Hoppas på många fina stunder tillsammans med alla nere på Hönö.
Mvh Fredrik.




2007-07-26 09:34:33


Per Norberg     



Till berörda!

Min lilla syn på föreningslivet. Inom alla föreningar är det väl så att det alltid finns en klick eldsjälar som ställer upp mer än vad andra gör. Och så kommer det alltid att vara så länge man inte kommenderar folk till att ställa upp genom scheman el. dylikt.

Mina pojkar har spelat hockey och fotboll. Inom de föreningarna har det också varit så att det funnits en lite klick föräldrar som gjort mer än andra. Vi övriga föräldrar har fått hjälpa till genom sälja korv och bröd mm eller sitta i båsen som tidtagare, speaker eller i utvisningsbåset. Det har fungerat bra även om man fått tacka nej någon gång pga främst ordinarie arbetet.

Jag tror att eldsjälarna Nils A och Leif A varit medveten att mängden medhjälpande arbetare inte skulle bli så många men kanske några fler än vad de hoppas på. Sen kan man ju inte vara för många samtidigt heller för då blir det bara en enda röra av allt. Så här i efterhand kan man ju ändå tycka från min erfarenhet från juniortiden att ett arbetsschema kanske hade varit bra att ha. Det finns ju en del som nyttjar vindskyddet och som inte hjälpt till på något sätt, dvs varken med pengar eller arbete. Sen finns det de som inte hjälpt till men ändå gör en hel del annat för GOF. Dessa personer tycker jag kan få stå utanför vindskyddsarbetet även om de skulle nyttja vindskyddet mer än de flesta. De övriga som bor i Göteborgsområdet och som nyttjar vindskyddet och som (mycket upprepning) har möjlighet att hjälpa till borde ställa upp med någon arbetstimma.

Leif och Nils skall kanske beskriva vad för arbete som återstår och vad som i kronologisk ordning skall göras. Ett återstående arbetsschema utan namn kan upprättas. Arbetsschemat kan epostas ut till medlemmarna där de får fylla i vad de kan hjälpa till med och vilken dag de kan ställa upp. Leif och Nils får sedan eposta tillbaka med datum och arbetsuppgifter.
Nu har jag lagt ytterligare arbetsuppgifter på Leif och Nils som ni givetvis får förkasta. Det är kanske inte så mycket som återstår innan vindskyddet kan invigas.

Jag själv besöker inte Kråkudden så ofta. Är jag där ute så vill jag helst stå på utsidan även om det är halv storm. Gäller bara att klä sig ordentligt och ha ett bra stabilt stativ. Jag missar kanske en och annan fågel men det får jag stå ut med.
Jag skulle gärna vilja ha hjälpt till mer än den lilla timman som Leif noterat i forumet. Pga av en hjärtoperation som jag gjorde i mitten av juni har jag varit medveten om att min medverkan skulle bli obefintlig varför jag istället skänkte en liten större summa pengar till föreningen för att döva mitt samvete om jag i framtiden skulle nyttja vindskyddet.

Övrigt: 1) De få gånger jag varit ute på Kråkudden och det blåst ordentligt har det oftast stått en hel del folk på utsidan av skyddet och sökt lä vilket vi kanske slipper nu. Om det ändå skulle bli så att det blir överbefolkat hur gör man med de stackarna som sitter på utsidan och vill in. Vad jag förstått är det många som kommer tidigt till Kråkudden och tar sig en plats i vindskyddet och blir kvar där i evighet. Borde det inte finnas viss empati för de stackarna som är på utsidan och släppa till sin plats åtminstone för en liten stund ?

2) En ny inkomstkälla för GOF skulle kunna vara att om man nyttjar vindskyddet borde en avgift på säg 5 kronor per timma kunna tas ut. Hur man skall administrera detta har jag ingen aning om men det får väl bli upp till var och en att med gott samvete att registrera sina timmar till GOF. Vissa har väl lite rymligare samvete och från de lär det väl inte bli några inkomster. Har man någon uppgift för GOF i samband med vindskyddsbesöket skall det inte tas ut någon avgift.

Kommentarer till punkterna 1 o 2 emotses. Givetvis till övrigt inlägg också.


Med vänlig hälsning

Per N

2007-07-26 13:49:20


Stina Thelander     



Klart att alla är välkomna att stå på Kråkudden både inomhus och utomhus.
Vi känner oss ju välkomna på de torn vi besöker på alla sidor av landet. Och det är nog bra att vi inte inför några avgifter.

Och nu är skjulutbyggnaden nästan klar. Det blir jättetjusigt! Åk dit och titta både inne och ute!

Synpunkter på dina frågor Per.

1.
Jag har nästan endast stått på utsidan av gamla skjulet, men jag har känt empatin från de inneboende. Har ändå tyckt att det varit friskast ute. Säkert kommer empatin att öka i framtiden – nu är det svårare att hitta lä utanför eftersom tillbyggnaden står just där vi stod i lä.

2.
Alla förslag till ökning av GOF:s intäkter är jättevälkomna! Just detta förslaget kan bli svåradministrerat, som du säger – och idén om gratis tillgång till ”varandras” skjul och torn tycker jag är viktig

Stina Thelander
Ordf. i GOF

PS till Nisse och Leif:
Ni är fantastiska!, men det vet ni väl?
DS



2007-07-26 14:42:58


Leif Andersson     



Nu går det bra att skåda gulnäsor o annat från nya skyddet, så de senaste inläggen om arbetet kom i senaste laget. Självfallet ska alla som vill skåda på Kråkudden ha tillgång till båda gömslena, precis som det har fungerat tidigare, utan extra avgifter, kodlås etc.

Idag blev golvet klart. Dessutom har det målats högt o lågt, så nu återstår bara en sista strykning av nya skyddet. Det gamla är i det närmaste färdigmålat. Det som återstår är tjärpapp på taket (men tjära saknas), lite lister här o där, samt förbindelsedelen mellan det gamla o nya. Peter Hamrén, Birger Kaiser, Bengt Karlsson, Rolf Nyback var dagens slitare.

Den som ev. tänker skåda i morgon bör tänka på att luckornas upphängning är aningen osäker, samt att det kan finnas partier med färg som inte är torr på en del ställen. Det gamla gömslet bör inte användas alls för närvarande, utan det får fungera som virkesförråd m m.

Jag åker ut på lördag nästa gång.

PS till Stina:
Det är klart att vi vet!
DS

2007-07-26 16:56:43


Adam Engström Svanberg     



Hej Leif!

Jag undrar om du möjligtvis har plats i bilen för mig till Hönö imorgon. Det var väl målning och sådant som skulle göras om jag inte har missat något?

Vi hörs!

2007-07-27 17:29:24


Leif Andersson     



Det är inte så begåvat att måla hus eller lägga takpapp i kulingvindar, så byggeridelen får vi nog ställa in både lördag o söndag. Vi skådar istället (om vi nu får plats i nybygget...).

2007-07-27 18:28:05


Leif Andersson     



Plats fick vi inte - trots överfart med 5:10-färjan. Det blev till att balansera på virkeshögarna i det gamla skyddet, där vi slapp trängas i varje fall.

Det nya gömslet kan väl sägas vara invigt i o med denna dag. Jag har sällan upplevt så många skådare på udden, varav 25 - 30 (?) rymdes i nybygget av totalt ca 45.

Söndagen ska visst bli blåsig den också o lämpar sig inte för målning, varför måndag ev blir nästa arbetsdag.

2007-07-28 13:52:20


Magnus Unger     



Räknade oss till 16 som mest i nya skyddet. Gjorde då även en bedömning av hur många man maximalt skulle kunna vara därinne. 12 ståplatser skulle gå att vara, vi var 10 igår. 9-10 sittplatser skulle kunna sitta i en rad framför de stående, igår var vi endast 6. Detta berodde på att det saknades bänkar att sitta på.

Har för mig detta diskutterats i tidigare tråd att fler bänkar skulle skapas. Av de gamla tre bänkarna finns bara en kvar och igår utnyttjade vi en tillfällig målarbänk också. Till det gamla skjulet skulle det behövas 3 bänkar och i det nya 4 eller möjligen 5 bänkar, beroende på hur många som får plats.

Måste passa på att berömma alla inblandade i det nya bygget, utsikten är kanon och golvet mycket stabilare än det gamla. Man märker inte när folk håller på att gå omkring därinne. Stort tack för ert engagemang.

2007-07-29 09:12:48


Owe Hougström     



Hej Leif!
Du skrev igår att det ev. blir en arbetsdag i morgon, måndag. Blir den av?

2007-07-29 15:56:14


Adam Engström Svanberg     



Hej!

Jag har pratat med Leif och det blir ingen arbetsdag imorgon. Nisse hade tydligen inte fått någon färg, och så var vinden lite knepig för målning. Alltså inget Hönö-bygge imorgon

Ha det gött

2007-07-29 17:21:23


Nils Abrahamsson     



jag hinner inte skaffa färgen till imorrn.
räknar med att kunna ta mig till gbg imorrn dock och skall försöka fixa det snarast.
vad gäller bänkar så tänkte vi göra lite sånna ja, men bäst att vänta tills vi är helt klara med mittdelen, så vi kan se hur mycket extra virke vi behöver till det.
vad gäller mina vackra plastik-kättingar som håller upp luckorna så var det visst lite skeptisk inställning till dom? (det fanns inga rostfria där jag köpte resten av grejerna)
Skall jag byta ut dom till rostfria? jag tyckte jag testdrog i dom och att dom verkade stabila...

2007-07-29 19:51:14


Leif Andersson     



Som gråliraren Adam redan konstaterat åker jag inte ut i morgon, men är det någon som lider av arbetslust så är det bara att måla nybygget runt om en sista gång, samt komplettera målningen på det gamla (det syns tydligt var det fattas färg), så långt kvarvarande färg nu räcker.

Jag avvaktar framåt onsdag. Det ska bli lite varmare då. Tänkte slutföra takpappningen då bl a.



2007-07-29 20:17:54


Magnus Unger     



Hade nog klart varit en fördel med rostfria kedjor. Nackdelen med plast är ju att även om den verkar stabil idag lär den kunna bli bräcklig av förutsättningarna på Hönö. Så förr eller senare får någon ett okular inopererat ofrivilligt. Kanske inte skulle vara så dumt med 20-60 zoom utan tub visserligen ;)

2007-07-29 22:46:56


Nils Abrahamsson     



ok, jag fixar bättre grejer imorrn, då jag oxå skall hämta mer färg som vi får av vår hovleverantör Huggets Färg (affär på linnégatan)
vi ses därute på onsdag

2007-07-30 22:38:26


Nils Abrahamsson     



Mycket folk blev det idag. Minst 10 o antagligen några fler. Ngn som räknade?
Båda skydden är nu färdigmålade, lite kvar på vindskivorna. Plus att mittdelen skall målas när den kommer på plats. Vi har börjat bygga golvdelen och bakväggen idag.
Vi har oxå lagt på takpappen (andra tjocka lagret).
Imorgon tar vi, i motsats till vad som nämndes tidigare idag, paus och vi ses igen på fredag. Håll koll via Forum.
Om det nu blir på fredag så kommer det att behövas bäras lite mer virke. Isåfall lastar jag av det vid skjutpaviljongen, så om du kommer efter mig och det ligger virke där är det bra om du kan ta med lite ut.
Vi har beslutat att bara göra bakvägg och tak i mitten, dvs det blir öppet framåt, och ett par bra platser till. Detta gör att vi väljer att lägga tryckt trallvirke på golvet där. Det är bl. a. det som behöver bäras ut.
Vi har oxå diskuterat det där med kommunikation mellan delarna. Ett förslag är att montera ett plaströr, typ avlopps-, under taket mellen husen att skrika i, så det blir som en gammaldags fartygstelegraf. Tror ni det funkar? Bättre förslag?

2007-08-01 17:56:33


Nils Abrahamsson     



Jag skulle ju tillagt ett stort TACK till alla som var där! Ingen nämnd o ingen glömd.

2007-08-01 17:59:03


Leif Andersson     



Här är dom som deltog idag och som ska ha hela äran:
Tina Widén, Nils A, Martin Alexandersson, Bo Brinkhoff, Tom Ekman, Peter Hamrén, Owe Hougström, Carl Jyker, Birger Kaiser, Bengt Karlsson, Mikael Molin.

2007-08-01 18:06:10


Markus Lagerqvist     



Blir det för mycket tvärdrag om det finns en lucka i dörren som kan vara öppen, typ 25 x 25 cm?

Kan bli lite jobbigt att behöva kommunicera genom ett rör, speciellt om saker drar förbi snabbt och man inte kan släppa blicken från tuben för länge för att tala gm röret...



2007-08-01 18:58:52


Nils Abrahamsson     



Leif o jag åker ut o jobbar imorrn, fredag

2007-08-02 22:10:49


Leif Andersson     



Nu är det mesta klart! Underförstått: Det behövs ingen folkvandring direkt för resterande arbete.

Idag blev taket helt färdigställt. Målning av vindskivor återstår dock. Luckorna fick säker upphängning och mellandelen har fått golv o bakvägg m m.

Dagens jobbare var Nils A, Björn Dellming, Adam E-S, Peter Hamrén, Birger Kaiser + anonym fotograf, vilken anlände mycket lägligt i samband med virkesutbärning. Björn o Adam hann också upptäcka en padda i vattnet under gamla skyddet. Hur den överlevt allt färgspill är ett smärre under.

Jag åker ut även i morgon.

2007-08-03 17:49:08


Adam Engström Svanberg     



Hej!

Jag undrar om det är några jobbdagar i veckan som man skulle kunna hjälpa till på? Har hört att det inte behövs en folkvandring men det kanske är många som jobbar nu, så jag som har sommarlov och lite planerat skulle ju kunna hjälpa till :D

Ha det gött

Adam

2007-08-06 18:53:37


Leif Andersson     



För tillfället är det lite stiltje på byggfronten (men heder åt Adam som vill jobba!). Det är slut på färg t ex o jag vet inte när vi får ny. Förbindelsedelen mellan gömslena ska också fullbordas, men det ligger utanför min jurisdiktion. Troligen blir det föga gjort denna vecka.

2007-08-07 17:45:54


Leif Andersson     



Kan f ö meddela att Nisse A badat med mobilen, vilket inte var så lyckat för mobilens del. Han är m a o onåbar för tillfället (märker stomsvalor på Måseskär).

2007-08-07 20:50:02


Nils Abrahamsson     



Bläääähhh
Fast det blev en stormsvala inatt :o))))

2007-08-09 04:20:00


Hampus Lybeck     



Jag är nyss hemkommen och elva kryss rikare efter åtta dagar å Ottenby fågelstation. Nu är jag sugen på att vara med och jobba igen, så det är bäst att det blir nåt nästa vecka ;)

2007-08-09 23:05:24


Leif Andersson     



Idag kom det upp lite mer panel på mellandelen. Nu återstår bl a tak däröver, samt dörrtillverkning och lite målning här o där. PLUS utröjning av all bråte som samlats i gamla gömslet.

Peter Hamrén hjälpte till idag. På onsdag kommer också Nils A ut.

2007-08-28 17:26:29


Nils Abrahamsson     



Idag fick vi, Leif o jag, ihop taket på mellanväggen, inklusive täckning med underlagspapp.
Dessutom finns numera en dörr, modell lagårds, på gaveln mot mittdelen. handtag kommer.
Lite annat småpill och en del målning oxå.
Det börjar kännas färdigt. Lite pill med målningsdetaljer kvar.
Vi har oxå gjort lite mer bänkar att sitta på.
Och så fatts det tjärpapp till mellantaket, se annan tråd.

2007-08-30 18:14:02


Leif Andersson     



Efter dagens målande återstår bara en sista strykning på vindskivor o mellanvägg (+ dörrar så småningom).

Det var lite dragigt på taket idag. Färgburken höll på att blåsa omkull flera gånger o man fick hålla i mössan med en hand o måla med den andra.

Gamla skyddet hade lämnats olåst av senast besökande skådare. Där finns en del privata skyddskläder o verktyg, färg mm, som kan vara stöldbegärliga. Onödigt att inleda någon i frestelse. Onödigt också att lämna skräp efter sig. Orkar man bära ut snasket, så lär väl inte ryggen ta skada av om man tar med sig omslagspapperet tillbaka?

2007-09-04 15:33:55


Kristian Thisted     



Leif!
Jag behöver kontakta dig. Kan du mäjla mig ditt telefonnr. på Kristian.Thisted@Skanska.se

/K

2007-09-05 12:09:18


Nils Abrahamsson     



Efter ett nytt ryck i tisdags av Leif o mig så får vi nog betrakta vindskyddet som klart nu!
Vi har målat de senaste smådelarna minst en gång, ngn strykning återstår. Vi har oxå grejat gaveldörren sånär som på ett handtag som ligger i min bil.
Vi har oxå röjt ut och eldat upp (efter tillstånd från LS! ) alla små träbitar som blivit över. Och börjat släpa "iland" tomma färgburgar etc, ngt som vem som helst gärna får hjälpa till med när ni går därifrån! Det är m a o mer plats i gamla nu inför kommande blåsdagar.
Det har t o m kommit dit en skräpkorg, med plastpåse, i vardera skjulet så nu hoppas vi på inga mer tepåsar etc på golven. (mamma jobbar inte längre där...)
Det finns fortf lite spontat virke kvar som vi verkar få lämna tillbaka till brädgården om det är helt. Vi får försöka organisera bärning av det ngn dag när vi är många därute.

Kommunikationsfrågan mellan gamla o nya är ju fortf inte löst. Vi får prova oss fram ifall det går att ha dörrarna öppna. åtm vid SV vind borde det väl funka. Annars får vi hitta på ngt. Talrör har nämnts. Fler idéer??

2007-09-13 11:45:40


Nils Abrahamsson     



I denna tidens fullbordan är det oxå så att vi lagt upp bilder från byggets gång på GOF's hemsida. Dom hittas under
www.gof.nu>Föreningsinfo>Verksamheten>Vindskyddet

Rolf Skoog och Nisse A

2007-09-15 16:48:35


Jan-Åke Noresson     



Ett talrör låter lika enkelt som genialt. 15-20 cm i diameter ska väl räcka? Blir det ett hiskeligt vinddrag via röret borde ett tunt tyg duga för att hejda luftströmmen utan att kväva ljudet.

Själva lösningen med en bibehållen, överbyggd entré mellan vindskydden är väldigt lyckad för övrigt. Ett rör att ropa i skulle sitta som pricken över i:et. Det är mycket snabbare att direkt kunna tjoa in till grannarna i nästa vindskydd, när lirorna går till, jämfört med att börja fippla med mobiltelefoner - medan liran bågar utom synhåll.

Jan-Åke Noresson

2007-09-16 16:58:46


Martin Alexandersson     



En idé för kommunikation är två snabbtelefoner med sladd.

Fördelarna är smidigt, enkelt och ingen risk för vindstörningar som andra lösningar kan ge.

Nackdelarna är så klart att någon kan förstöra dem eller sno batterier men man kan ju göra dem så oattraktiva som möjligt samt ev låsa fast dem.

Exv kan de sitta på östra kortsidan i båda skjulen då det i regel alltid står folk där.

Exv:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=15438580

Det är bara ett förslag som kanske är värt att testa?



2007-09-17 01:30:57


Martin Alexandersson     



Såg nu att just den modellen var envägs, dvs bara gick att prata i ena änden men det borde finnas andra, ni förstår principipen i alla fall.

2007-09-17 01:33:16


Nils Abrahamsson     



mmm, jag har funderat i dom termerna, men jag tror inte det skulle funka så länge. hårt klimat, fukt o salt. dom som har mindre båt med el i förstår vad jag menar...
men vi kan ju undersöka vad som finns och vad det kostar o se om vi har lust att chansa. Om man har ett system där man enkelt kan koppla till/från batteriet varje gång så kanske.

2007-09-17 08:52:49


Hampus Lybeck     



Ett talrör i form av trädgårdsslang med trattar i ändarna torde vara enklare än ett grövre rör. särskilt som man då kan böja till det hela och få konstruktionen ur vägen för eventuella skådare som står i 'farstun'. Antagligen måste de som står närmast trattarna då ha till uppgift att kommunicera med andra skyddet, men så måste man kanske ha det ändå?

2007-09-20 00:15:58


Martin Alexandersson     



Jo, jag vet att el och Kråkudden rimmar dåligt saltet men det går att täta lite extra mm för att skydda batterier etc.

Fler förslag är walki talkis som folk tar med sig men är då personberoende.

Idag börjar mobilabonemangen bli billiga, jag ringer exv för 69 öre/2h och då kan 2 pers köra med labilsnöre. Vissa ringer gratis inom operatörer men återigen inget statiskt system.

Ytterligare ett alternativ är att man bygger vägg även i fronten och tar bort dessa skådarplatser så kan man nog gapa mellan de öppna dörrarna.

Fast enklast är väl att testa om någon rörkonstruktion ger bra resultat.

2007-09-20 04:56:16


Magnus Unger     



Ursäkta om jag är pessimist, men jag tror ingen kommunikationslösning mellan skydden kommer fungera i praktiken. Det absolut snabbaste och bästa sättet är att höja rösten och skrika ut det man ser och var man ser det, det hörs bra genom väggarna om man tar i lite grann.

Problemet med rör, slangar, telefoner med mera är att den som skall kommunicera måste släppa ögat från tuben, med detta finns två problem.

1: Man riskerar att tappa bort fågeln som man har i tuben.
2: Har man inte sett fågeln väntar man med att kommunicera tills man sett den, annars kan man ju missa den.

Dessutom kommer det nästan alltid stå folk i farstun, dessa hör så fort rösterna höjs i samband med upptäckt i något av skjulen och kommunicerar detta vidare.

Nu har jag ju inte varit ute så många gånger den senaste tiden men ni som stått därute har ni upplevt kommunikationen som ett problem? Om ni gjort detta borde det väl vara lätt löst genom att man utser en kommunikatör i vardera skyddet som ser till att kontakten hålls vid liv, eller?

Och för att svara på Martin Alexanderssons ide om att bygga igen farstun. Från början var det tänkt att ha det på detta sättet, men att det blev som det är nu är min ide från början så jag skall försöka förklara fördelarna med det.

1: Hade man byggt igen farstun hade man förlorat flera bra skådarplatser som nu kan utnytjas.
2: Enligt mig är Farstun de näst bästa platserna näst efter nya skyddet, på grund av betydligt bättre sikt än från gamla skyddet.
3: Folk i farstun kan fungera som länk mellan skydden.
4: Hade man byggt igen farstun och haft dörrarna öppna skulle det bli ett redigt tvärdrag genom skydden, ungefär samma effekt som när man hade dörren öppen i gamla skyddet.

2007-09-20 08:37:56


Håkan Thorstensson     



Tror vi kan lägga ned kommunikationsfunderingarna helt. Allvarligt, vem släpper stormtrollet för att skrika i ett rör eller en komradio. Att bygga frontvägg är knappast heller optimalt, det kommer att dra som satan från vindskydd 1 till vindskydd 2. Det fungerade ganska väl förut att ropa ur vindskydd 1 till folk utanför, det bör funka fortsättningsvis oxå.

2007-09-20 08:42:22


Markus Lagerqvist     



Blir det för mycket tvärdrag om det är ett öppet "fönster" i vardera dörr?

Det räcker ju med ett ca 12-12 cm fönster i ansiktshöjd för att kunna kommunicera, eller för att ljudet inte skall stoppas av dörren.

Kan ju finnas en lucka som gör att stänga igen för fönstret om det dra för mycket, t.ex. i vissa vindriktningar.

2007-09-20 10:46:35


Håkan Thorstensson     



Med stängd lucka är man ju ändå tillbaka på ruta ett...Tror inte kommunikationen mellan skydden kommer att bli ett så stort "problem", men det kan ju tiden utvisa.

2007-09-20 10:51:08


Mikael Molin     



Jag som varit på Kråkudden en del i det senaste kan intyga att kommunikationen mellan skydden ÄR ett problem (kommer ni ihåg larmet på grålira från "södra vindskyddet" för några veckor sedan?). Vid vissa tillfällen kan det säkert bero på att inga vid dörrarna har tagit tag i skrikandet. Vid några andra tillfällen har det varit tomt mellan skydden och då är det verkligen svårt att höra om någon tjoar från det andra skyddet. På så sätt var vi i nya skyddet t ex nära att missa en mindre lira som upptäcktes av folk från gamla skyddet i somras.

Kommunikationen mellan gamla skyddet och folk utanför skyddet fungerade ju ofta så att någon ropade genom ett hål i dörren. Denne person fick då tillfälligt vända sig från tuben. Ett rör skulle kunna fungera på samma sätt, bara förhoppningvis bättre! Vet inte om vinden kan ställa till problem bara...

2007-09-20 18:39:02


Nils Abrahamsson     



Jag tänkte väl att det var därför det "gått hål" i gamla dörren. Vi som slitit med det nya är tacksamma om ingen börjar tälja hål lite här o där i nya.. :o))

Är det verkligen så att det drar igenom vid SV vind om dörrarna är öppna?
Vid mer nordlig vind kan jag förstå det, men SV borde väl inte orsaka drag rätt igenom.
Fast å andra sidan är det ju inte alltid SV...
Vi får väl till att börja med placera högröstade individer på platserna närmast andra skyddet. Gärna såna som har hörseln i behåll oxå.
Vi kan ju ta ut ett böjligt rör, typ daggmask, o prova om det funkar innan vi gör ngn fast installation.


2007-09-20 20:23:09


Magnus Unger     



Många av dessa problem kan som jag tror det lösas genom att man tar ett snack med varandra så man är överens om att de som står i gamla skyddet skall ropa högt om dom ser något och vice versa.

Problemen som Mikael tar upp beror säkert inte på att det inte gått att höra varandras skrik utan snarare att det inte skrikits överhuvudtaget.

Detta kan beror på flera saker:

1. Havsfåglar är svåra att bestämma om man inte har gedigen erfarenhet vilket gör att man på grund av osäkerhet väljer att inte skrika ut något med rädsla för att det är fel.

2: Personen som står närmast väggen ser inte fågeln med en gång och inväntar att få in den i tuben innan han väljer att ropa.

3: I stressen och glädjen att få se en häftig havsfågel kan man glömma av att skrika.

Och eftersom alla vet att det går fort när en havsfågel går förbi är minsta lilla tvekan förödande för att andra skall få se den. Vid ingen av ovanstående anledningar hade ett rör hjälpt, om man inte också haft tydligt kommunicerat om vad man skall ropa ut och att allt skall ropas ut med en gång oavsett om det är något säkert eller inte.

2007-09-20 22:36:21


Mikael Molin     



För att förtydliga mitt inlägg lite: I fallet med den mindre liran var det just så att ropen från gamla vindskyddet hördes så dåligt att vi höll på att missa fågeln. Jag tror att vi i detta fallet hade varit hjälpta av något kommunikationshjälpmedel t ex ett rör. Jag tror dock som Nisse också föreslår att man ska utvärdera rör-förslaget praktiskt innan man gör något permanent.

2007-09-21 12:13:05


Jan-Åke Noresson     



Jag tycker, liksom Mikael Molin, att det är synd att man man inte kan kommunicera effektivare mellan de båda vindskydden. Jag tvivlar på att ropen går fram i styv kuling, utan hjälp av talrör eller liknande.
Förslaget från Nils: att börja testa med böjligt rör, låter som en utmärkt idé.

Att den som upptäcker en fågel inte vill släppa den ur sikte när den väl är i tubfältet - det är lätt att inse. Men om den som står närmast det tilltänkta talröret/tratten vidarebefordrar "lira hitom södra Bolle" in till nästa vindskydd tar det väl högst 2-3 sek i anspråk Därefter kan den som ropat börja leta själv. Det borde väl funka? I alla fall så länge fågeln upptäcks medan den har en hyfsad bit kvar till berget. En trimmad lunne vid stenen får man väl lämna därhän.

Jag googlade efter "talrör" och hittade en tänkbar variant: Hags talrör. Bild finns på http://80.80.24.87/r11x.asp?linkinfo=10695&include=00000

Rören är tillverkade i elförzinkad pulverlackerad stål, diametern ca 15 mm. De borde gå att skruva fast lodrätt, ett på vardera vindskyddet. Då kan slangen som förbinder gå under trädurken i smygen - och inte vara i vägen. Enligt tillverkaren dämpas rösten/ljudstyrkan med 20 procent för den som lyssnar i andra änden. Lyssnaren bör stå max 20 cm från tratten.
Struntar man i stolparna (och skruvar fast rören i väggen) kostar 2 rör med avslutande tratt 2 400 kr. Då tillkommer 115 kr per meter slang. Vill ha annan färg än tomteröd kostar det 15 procent extra. (Antar att vi kan måla dem gråa själva, också). Alla priser är exkl moms och frakt. Leveranstid: 2-3 veckor.

Själv tycker jag rörens dimensioner låter lite klent tilltagna.
Det går antagligen att hitta ännu enklare och fiffigare lösningar. Men exemplet ovan visar att ett talrör skulle kunna funka.
Men, som sagt, Nils idé med provisoriskt, böjligt talrör visar väl hur bra eller dåligt det funkar i praktiken. Det är bara att testa.




2007-09-21 16:33:49

 
Leif Andersson     



Nu finns det tjärpapp också på mellandelen och "nödutgången" är färdigmålad.

Fick oväntat besök av ett gäng kungsfåglar, som höll till runt och t o m under skydden i nästan en timme. En var mindre än en meter ifrån mig. Jag var tvungen att lägga lite skyddstejp på en av tjärsträngarna på taket för att dom inte skulle kladda ner sig.

Det vimlade också av kungsfåglar vid parkeringen, så alla ni som saknar denna pippi på Hönölistan bör passa på nu!

2007-10-02 16:47:24



Svara på
detta inlägg