FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Kvadratjakten 8 september 2007

Magnus Unger     



Nu är det åter dags för höstens höjdpunkt i Göteborg nämligen kvadratjakten. Som det ser ut just nu kommer den att gå av stapeln lördagen den 8:e september.

Här kommer en kort sammanfattning av regler och annat:

- Varje lag ska bestå av 3-5 personer, och dessa ska från en kvadrat på 10x10 m observera så många fågelarter som möjligt under tävlingstiden (kl 0:00-13:00). Endast arter som hörs/ses av samtliga lagmedlemmar får räknas. Det är tillåtet att lämna kvadraten under tävlingstiden, men man får endast räkna arter som ses/hörs när man är i rutan.

- Tävlingsrutan måste vara belägen inom Göteborgs rapportområde (men det är tillåtet att räkna fåglar som ses utanför rapportområdet så länge de ses från en kvadrat inom rapportområdet).

Vi hoppas såklart att så många som möjligt vill och kan vara med! Anmälningar kan göras i den här tråden, så återkommer vi med mer info senare, och kanske någon nyhet här på Kustobsar.


2007-08-19 17:27:12


Bengt Nilsen     



Jag vill börja krångla direkt och ställer således frågan om det finns det någon opinion för att flytta jakten till söndagen den 9 september?

2007-08-20 20:59:15


Magnus Unger     



För mig har det ingen betydelse om det är lördag eller söndag men innan vi byter dag är det bra om så många som möjligt anmäler sig och anger när dom kan eller inte så vi kan få ett så högt deltagande som möjligt i tävlingen.

2007-08-22 09:51:38


Pär Lydmark     



För min del är det betydligt bättre på lördagen än på söndagen, så jag röstar för lördagen (precis som i originalförslaget).

När jag ändå är i farten passar jag på att anmäla lag Ejder (tidigare känt som Löst Folk & Svedholk). I vanlig ordning ställer vi upp med ett segrarteam bestående av:

Ejder Kronhamn
Ejder Svedholk
Ejder Lydmark

och troligen också Ejder Molin (men jag kommer inte ihåg om jag fått klartecken från honom än). Var vi ska stå är i detta nu något oklart, men vi siktar på en ejdertät lokal (vi funderar eventuellt på att stå i Tingstadstunneln för att ge övriga lag en rimlig vinstchans).

2007-08-22 22:22:00


Hans Börjesson     



Team Ardbeg anmäler sig härmed till jakten bestående av följande buteljer:

Niklas Talisker Aronsson
Roger Ardbeg Eskilsson
Thomas Lagavulin Karlsohn
Christer Obahn Fält
Hans Laphroaig Börjesson

Vi har en fin lite ruta i inre delen av Rya skog där vi fått ett hett tips om Famous Grouse....

Personligen kan jag nog både lör/sön men vet inte vad övriga deltagare i laget säger om det.



2007-08-23 08:01:28


Thomas Karlsohn     



Om partajen går av stapeln på lördagen måste Lagavulin tyvärr begära entledigande ur barskåpet. Men vårt sortiment ser ju ändå helt oslagbart ut, även utan denna specifika nyans av torvrök…

2007-08-23 11:00:27


Christer Fält     



Humanity's last hope…

Place: Branno keep watch (Sgement: Grind House)
Genre: Zombie
Production country: Old town, Gothenburg
Premier: 8th September 2007
Director: Chris “Rodriguez” Fält
Script: Roger “Rodriguez” Eskilsson
Actors: Per “Russel” Björkman and more
Production Company: Falco eleonorae
Playtime: 12h
Language: Skanska, goteborgska and smalandska


2007-08-23 11:58:24


Niklas Aronsson     



Jamen nu blev det la terört. Fält anmäler plötsligt Lag Hemkört fast han redan tillhör lag Torvrökt. Vi som inte tittat lika djupt i flaskan får väl försöka reda ut det här. Om Fält, Eskilsson och Björkman håller sig till T-röd och står i Brunnsparken alternativt utanför systemet i Majorna, det kan ni välja själva, så håller undertecknad, Dipp-Karlsohn och Hasse med Hinken även kallad Kalsongkungen kvar vid vår maltstrategi.
Capice!

2007-08-23 16:28:45


Thomas Karlsohn     



…vilket ju – om avsmakningen är tänkt att äga rum på lördagen – för lag Torvröks del innebär att sortimentets omfattning underskrider livsmedelsverkets rekommendation om minst tre varianter i ett anständigt utbud. Onekligen ett starkt skäl för söndag!

2007-08-23 18:40:44


Magnus Unger     



Blir ni berusade av att snacka om sprit så kan man ju undra hur det kommer att gå på själva avsmakningen ;)

Är det helt kört med söndagen för dig Pär, eller har maltmästarna någon lösning på sitt sortimentproblem?

2007-08-23 21:32:51


Berndt Lindberg     



Bland alla lustigkurrarna vill jag också anmäla ett oldboysgäng, som kan tänka sig att dricka en kopp kaffe och ha trevligt ändå. Ett och annat glas rödvin kan ju förstås också slinka ner vid lämpligt tillfälle och till och med ett glas av den tidigare i detta ämne så förhärligade drycken. Laget är ännu inte helt klart men består tills vidare av undertecknad och Leif Kaffepetter (numera teadrinker) Andersson. Vi hoppas också att Nisse Vindskyddet Abrahamsson ska kunna ta sig ner från sin nordligare ö och vara med. Även Göran FpV Jansson har en option att utnyttja. Det kan även bli någon mer.

Det enda som i skrivande stund är klart är att vi tänkt oss att muta in vår ruta någonstans på vallen mellan muddret och Karholmviken. Senare fältstudier kommer att visa var.

Angående dag föredrar vi lördag även om inte söndag heller är omöjlig.

Jag återkommer i ämnet!

2007-08-24 08:17:23


Andreas Hagström     



Jag har övertalat två oldschoolskådare att delta och vårt lag ser ut som följer:

Bo Brinkhoff
Andréas Hagström
Ola Wennberg

Vi lägger vår ruta vid Öxnäs - exakt placering blir en senare fråga. För övrigt siktar vi på lördagen.

2007-08-27 13:51:00


Pär Lydmark     



Jag röstar fortfarande för att behålla det på lördagen, som i originalförslaget från Magnus. Möjligen möjligen kan jag vara med på söndagen, men det är osäkert. De två senast anmälda lagen (Berndt & Andreas) tycks ju också favorisera lördag, så jag tycker mig ana att flest lag ändå är för att inte byta dag?

2007-08-27 15:26:14


Magnus Unger     



Tycker också lördag är att föredra då man kan behöva söndagen att vila upp sig efter ett sådant här evenemang.

Anmäler även vårt lag:
Stefan Svanberg
Magnus Unger
Uno Unger

Vi kommer troligen ställa oss vid Brottkärr men behöver reka lite innan vi spikar det.

Hur går det Niklas hittar ni någon ersättare?

2007-08-27 18:53:47


Hans Börjesson     



Det senaste ryktet för Team Ardbeg är att abstinensen blev för hård för herr Eskilsson så han sluter darrandes upp med Aronsson & Börjesson. Ett annat rykte (hört i andra hand) gör gällande att Barbro Björkman vågar ställa upp i kalkonrullen Humanity's last hope vilket borde innebära att vi är 3 i varje lag.

Vi har inte spikat plats ännu men vi pratar om Nötholmen alternativt någonstans mellan Kippholmen och Prästgårdskilen.


2007-08-31 10:26:43


Per Björkman     



Humanity´s last hope...

Något ändrad rollista:

Manlig hjälte: Christer Fält
Kvinnlig dito: Barbro Björkman
Superskurk: Per Björkman

Gaisaren Eskilsson släpper vi frivilligt över till annat lag.

Handlingen utspelar sig på Nötholmen, södra delen av Hönö.



2007-09-03 12:23:44


Pär Lydmark     



Nu har vi i Lag Ejder slagit våra välartade ejderhjärnor ihop och kommit fram till att den lokal där vi kan räkna in allra flest ejdrar borde bli Rörö. Exakt placering återkommer vi med efter att Ejder Svedholm har återvänt från en pilgrimsfärd till lokalen i veckan.

Deltagarlistan i Lag Ejder är nu också bekräftad, och vi ställer upp med följande flock av fullt utfärgade hanar:

Ejder Kronhamn (32K hane)
Ejder Lydmark (32K hane)
Ejder Molin (35K hane)
Ejder Svedholm (30K hane)

Hoppas nu bara att det inte är ejderjakt...

2007-09-03 15:40:29


Johan Svedholm     



Ejder Svedholm vill gärna passa på att justera ned sin ålder till 29K. Hane stämmer dock fortfarande. Flockens hälsing således...

2007-09-03 17:18:56


Pär Lydmark     



App app app, nu tror jag bestämt att Ejder Svedholm har dribblat bort sig i vokabulären. Hoppat i galen tunna. Förvisso är han flockens hälsing och fyller blygsamma 29 år i år, men omräknat i kalenderår bör det väl ändå bli 30K?

Alla ejdrar (och alla andra arter med för den delen) blir ju omedelbums vid födseln 1K eftersom detta är det första kalenderår de lever. Vid första nyåret blir de som genom ett trollslag 2K. Således är man 2K det år man fyller 1 år, 3K det år man fyller 2 år ... osv ... och 30K det år man fyller 29 år.

Låt oss därför åter uppgradera Ejder Svedholm till den 30K-fågel han är.

2007-09-03 21:25:01


Hans Börjesson     



Eftersom Humanity´s last hope... inte bara försöker att norpa våra deltagare utan numera ger sig på en av våra presumtiva kvadratplatser, så får vi ändå vara storsinta och låta udda vara jämnt nu när Gaisar'n har kommit tillbaka till laget:-)

Vi siktar på att hitta våra 100m2 någonstans mellan Kippholmen och Prästgårdskilen. Precisering sker efter rekning lite senare i veckan.





2007-09-04 08:18:24


Niklas Aronsson     



Med tanke på att ejderjakten startade 1 september så ska det bli intressant att se hur många av Lag Ejders deltagare som sluter upp vid artgenomgången när de nu har "slagit ihop sina välartade ejderhjärnor" och ställt sig på Rörö som fyra utposterade vättar.



2007-09-04 09:35:28


Magnus Eriksson     



Som noob får jag väl liksom i våras slänga ut en förfrågan om något lag kan förbarma sig över en ensam skådare och låta mig följa med.

Eller finns det kanske några andra ensamvargar som letar lag?

Kan hyra bil om det behövs.

2007-09-04 10:13:41


Johan Svedholm     



Eeeeh... Det här blev ju pinsamt, eftersom jag känner mig så ungdomlig fick jag visst i hastigheten för mig att jag fyller 28 i år... Om jag har så svårt att bestämma min egen ålder, hur ska jag då lyckas åldersbestämma kejsarörnen som sträcker ut över Rörö på lördag? Som tur är tycks ju Ejder Lydmark ha sitt grönsvartvita gudinghuvud på skaft vad gäller åldersfrågor.
För övrigt råder det ju ingen tvekan om att ådornas favorit, Ejder Molin, är flockens obestridlige praktejder! Om dessutom Ejder Kronhamn har på sig sina glasögon på tävlingsdagen förstår ni säkert vad som händer...

2007-09-04 17:35:47


Per Björkman     



Humanity´s last hope...

Utökar rollistan med ytterligare spetskompetens i form av Peter "Hawkeye" Hamrén.


2007-09-05 15:07:11


Berndt Lindberg     



Oldboysgänget som jag anmälde den 24/8 kommer att bestå av:

Nisse Abrahamsson
Leif Andersson
Göran Jansson och
Berndt Lindberg

Vår ruta ligger som tidigare anmälts på vallen mellan muddret och Karholmsviken.

Jag utgår från att det är lördag som gäller!


2007-09-05 15:55:13


Andreas Hagström     



Kan någon sammanfatta läget!?

Nu är det väl bestämt att kvadratjakten sker lördag!?
Är det samling efteråt på grusplanen vid Torsviken ca 13:30?


2007-09-05 17:59:32


Pär Lydmark     



Här kommer en sammanfattning av läget:

- Dagen som gäller är lördag 8 september.

- Tävlingstiden brukar ju på hösten vara 0:00-13:00, men eftersom vi i år återigen har ett lag på Rörö föreslår jag att vi justerar tävlingstiden så att den passar med en färja tillbaka från Rörö. Detta gör att alla lag får vänta så lite som möjligt. Senast ett lag stod på Rörö (hösten 2005) gick färjorna ännu sämre än i år, och då förlängde vi tävlingstiden ända till 14:00. Nu går det en färja tillbaka kl 13:55, så jag föreslår därför att vi kör tävlingstiden 0:00-13:30 i år. Därefter återsamling vid halv tre-tiden i Torslandaviken (som vanligt vid Vadskärsudden).

2007-09-05 22:20:09


Per Björkman     



Hallå där!

Färjorna tillbaka från Rörö på lördagar går 11:40, 13:05 och 14:35.
Dubbelkolla gärna du Pär, men jag har kikat på Västtrafik o i turlistan jag har.
Om jag är rätt ute, vore det det inte bättre att bryta 12:30?

Hälsn / Per B

2007-09-06 22:38:22


Nils Abrahamsson     



Jag föreslår att Ejdrarna bryter 12:30 o vi andra 13:30.
Ejdrarna kommer väl ändå inte att ha med ngn tätplacering att göra :o)))
Eller att ejdrarna stannar på Hönö, i nya skyddet. Men inga kolapapper på golvet!

2007-09-07 05:14:29


Pär Lydmark     



Visst har du rätt Per, det är jag som kollat snett i tabellen och råkat ta tiderna till Rörö istället för ifrån. Jag fick därför för mig att det var en ny tabell som gällde, men det var det ju uppenbarligen inte. Då kör vi alltså precis så som Per föreslog:

- Tävlingstid 0:00-13:00.

- Återsamling i Torslandaviken strax före kl två.

Nils förslag kan vi naturligtvis inte ta på allvar. Alla vet ju att ejdrar inte äter kola.

/*Jag ändrade detta inlägg så ingen skulle bli förvirrad, Pär är överens med beslutet om 13:00*/

2007-09-07 07:43:45


Magnus Unger     



Varför krångla till det och sluta på ojämna klockslag, för att övriga lag skall behöva vänta så lite som möjligt tycker jag tävlingen borde fortgå till 13:00 och att lag Rörö får får ta 13:05 färjan och därmed missa de sista 10-15 minuterna. Det är så vi gjort tidigare år, och dessutom vore det dumt att ändra sluttiden för mycket eftersom resultaten från år till år blir mindre jämförbara.

2007-09-07 08:25:39


Magnus Unger     



Och för att klargöra så förlängdes inte tävlingstiden förra gången på grund av ett lag stod på Rörö utan det var framförallt förbindelserna för galterölaget som gjorde att vi fick flytta tiden ;)

2007-09-07 08:31:34


Hans Börjesson     



Lag Ardbeg står på Kippholmen imorgon.



2007-09-07 11:18:32


Niklas Aronsson     



Dessutom har lag Ardbeg förstärkt med två fink-eldoftande medlemmar som lagrats på colombianska ekfat under hela augusti, nämligen Malin Karlsson och Markus Lagerqvist.

2007-09-07 11:37:50


Magnus Unger     



Gick det inte att lösa så att Markus och Malin kunde skapa ett eget lag kommer ihåg att Magnus Eriksson efterfrågade plats i lag för ett tag sen. Det är ju roligare med fler lag än större lag :)

Tycker mig också skönja en viss förskjutning mot NV av valda lokaler så det skulle behövas fler lag mot sydost, så med ett lag till kanske man kunde täcka upp även t.ex. Smitska udden, Välen eller Brännö/Galterö?

2007-09-07 15:20:49


Magnus Unger     



Sammanfattning av läget.

Tävlingen går av stapeln på Lördag 8 september 2007
Tävlingtiden blir: 0:00 - 13:00
Samling på Vadskärsudden för artgenomgång

Nedan följer lagfördelning, kom gärna med ändringar om jag uppfattat fel eller om ni ändrat något (ett sjunde lag hade ju suttit fint):

Lag 1 (Lag Ejder)
Lokal: Rörö
Anders Kronhamn
Pär Lydmark
Mikael Molin
Johan Svedholm

Lag 2 (Team Ardbeg)
Lokal: Kippholmen
Hans Börjesson
Niklas Aronsson
Roger Eskilsson
Malin Karlsson
Markus Lagerqvist

Lag 3 (Humanity's last hope)
Lokal: Nötholmen, Hönö
Christer Fält
Per Björkman
Barbro Björkman
Peter Hamrén

Lag 4 (Oldboysgänget)
Lokal: Torslandaviken
Nisse Abrahamsson
Leif Andersson
Göran Jansson
Berndt Lindberg

Lag 5
Lokal: Öxnäs
Bo Brinkhoff
Andréas Hagström
Ola Wennberg

Lag 6
Lokal: Brottkärr
Stefan Svanberg
Magnus Unger
Uno Unger



2007-09-07 15:35:20


Markus Lagerqvist     



Visste inte att Pär hade förmåga till bilokalisering;) Hoppas inte de arter han ser från Nötholmen hamnar på Rörölistan och vice versa!

I så fall e det ju bara att kasta in handduken direkt...

2007-09-07 15:57:17


Niklas Aronsson     



Det är bara de välartade ejderhjärnorna som försökte att kuppa sig fram till ett slutresultat kring 160.

2007-09-07 16:09:47


Johan Svedholm     



Det behövs väl inget kuppande för att så skall bli fallet? Likaså spelar det givetvis ingen roll för oss ejdrar om vi tvingas bryta tidigare, det är ju bara frågan om med hur många tiotal arter vi vinner.
Handdukarna kan alltså med gott samvete kastas in redan nu. Vid närmare eftertanke behöver ni inte ens ta fram era handdukar, utan det är väl lika bra att lämna dem i den svettiga gymnastikpåsen.
Att Ejder Lydmark råkat hamna i två lag är bara ett utslag av den enorma artjaktskapacitet som lag Ejder besitter. Det är inte underligt att det svämmar över lite lagmedlemmar från ett lag så sprängfullt med kompetens.

2007-09-07 16:44:21


Magnus Eriksson     



Tack för påminnelsen.
Men jag har givit upp hoppet laget och kommer istället utom tävlan att bege mig ut själv under en kortare stund eftersom jag har lite andra planer nu. Jag kommer ge allt för att ensam komma före det lag som kommer sist =)

Lycka till alla lag och jag återkommer till vårens upplaga.

2007-09-07 18:44:26


Magnus Unger     



Copy-Paste demonen spelade mig visst ett spratt, jag har korrigerat inlägget så laguppdelningen nu är korrekt.

Markus, gick det inte att övertyga Kristoffer och/eller Dellming för att skapa ett sjunde lag, det hade varit kul.

2007-09-07 19:09:03


Pär Lydmark     



Måhända var inte Magnus copy/paste-demon helt fel ute när den placerade mig i två lag. Det som under rekningen på Rörö igår framstod som en smygande men kontrollerad förkylning har idag accelererat och jag sitter nu lite lätt klubbad med en kroppstemperatur som är betydligt över den som rekommenderas i Ejderns Läkarbok. I detta tillstånd av febrig yrsel kan jag mycket väl tänkas driva runt och samexistera i flera lag på olika platser, i alla fall känns det så i mitt ejderhuvud just nu.

Skulle inte detta tillstånd bedarra under natten finns det dock risk att jag tvingas kasta in ovan nämnda handduk redan innan start. Detta är ju dock av föga betydelse eftersom Lag Ejder i den återstående tremannakonstellationen fortfarande besitter så enorm kompetens att den storseger Ejder Svedholm utlovade ovan inte är det minsta hotad.

2007-09-07 19:36:54

 
Markus Lagerqvist     



Nje, Björn jobbar och Kristoffer kunde inte. Förstår dock att du är oroad över den starka laguppställningen på Kippholmen...

2007-09-07 21:32:13



Svara på
detta inlägg