FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Sångare i vassen

Magnus Eriksson     



I vassen i lilla dammen på östra sidan hoppar ett par eller tre stycken sångare omkring och fångar småflugor tillsamans med blåmesar och talgoxar. Jag tror att det är lövsångare men får ingen riktigt bra koll på dem. Och som de flesta andra fåglar sjunger dom ju inget avslöjande den här delen av året. Såg dom igår i sol och tyckte dom var ganska gulaktiga på magen men idag såg dom mycket gråbrungrönare ut men det gör ju allt annat också en sådan här grå dag.
Min fråga är helt enkelt om det är någon annan som varit och spanat in dessa sångare som verkar hålla sig vid samma ställe hela tiden och har någon bra ide om det är lövsångare eller något annat?

2007-09-02 18:11:44


Ola Wennberg     



Vet inte var lilla dammen på östra sidan finns.Vill bara bidra med att lövsångare är vanligt födosökande i bladvassar så här års, gärna tillsammans med tex.blåmes.
Beskrivningen ovan tycker jag stämmer mycket bra på lövsångare.

2007-09-02 21:41:43


Pär Lydmark     



Jag får intrycket av att det är Lilla dammen i Slottsskogen som avses. Där finns ju ett litet vassartat bestånd på östra sidan (där rörhönsen brukar strosa omkring). Är det den du menar Magnus?

2007-09-03 09:19:36


Magnus Eriksson     



Oj oj det första man blir blind på är ögonen. Missade helt att skriva dit slottsskogen.
Jo det är lilla dammen i slottskogen som jag avser. Och med östra sidan menar jag motsatt sida till den sidan där gångvägen går ända ner till vattnet (där dom brukar mata fåglarna med säd).

2007-09-03 11:57:24


Pär Lydmark     



Blir inte det västra sidan? Längs med östra sidan går ju gångvägen precis längs med kanten av dammen, och där finns också det vassartade bestånd jag tänkte att du menade. Men du menar alltså andra sidan? Den som är längst ifrån Botaniska? Finns det vass där?

2007-09-03 12:12:23


Kristoffer Nilsson     



Runt Lilla Dammen i Slottsskogen sågs eller hördes ca fyra lövsångare för en stund sedan. Dock inte just i vattenvegetationen, men fåglarna rör sig väl lite... Må väl!

2007-09-03 12:38:43

 
Magnus Eriksson     



Inte nog med att jag utelämnar information, jag har fel på väderstrecken också. Och jag som är gammal orienterare skäms på mig.
Vad jag menar är västra sidan i vassen längst bort från botaniska, mot djurgårdarna och jo det finns likadan vass på båda sidor om dammen. Och på denna sida som jag menar går vägen ca 10 meter från dammen. Det finna är också att träden växer nästan ner i vattnet och det finns et par fina gamla halvdöda eller döda träd också en riktigt fin skådarplats faktiskt med bänkar och allt =)
Och visst rör sig fåglarna men dom verkar återkomma till vassen hela tiden de har hållt sig närheten av vassen i över en vecka nu som jag har obsat dem.

2007-09-03 13:10:19



Svara på
detta inlägg