FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Skogssniglar.

Kristoffer Nilsson     



Hej!

Detta är förmodligen inte rätt forum, men jag skriver här i alla fall. Jag går regelbundet i skogsmark och i år har jag reagerat på att jag inte har sett en enda svart skogssnigel. I fjol såg jag sådana sällsynt, men för bara några år sedan var de ju en vanlig syn utmed skogsstigarna. Kanske är det just i de skogarna som jag går i som de har fösvunnit, eller? Är det någon som vet vad som har hänt? Trevlig helg!

2007-09-07 22:35:13


Magnus Lundström     



Jag har gjort samma observation i skog och mark. Jag har hört att den spanska skogssnigeln ("mördarsnigeln") konkurrerar med den svenska. Den spanska kanske börjar ta över eller så har det något med den extremt regniga sommaren att göra. Även vinterförhållanden är nog avgörande för sniglarna. Förrförra var ju kall och snörik medan den senaste var väldigt mild. Dock har jag för mig att bla vissa insekter klarar sig bättre vid en snörik vinter dvs med ett värmande snötäcke istället för kall barmark med återkommande isbildningar. Hur snigeln övervintrar har jag ingen koll på.

2007-09-08 13:55:27

 
Magnus Unger     



Har inte funderat över detta men jag kan bidra med att jag sett den svarta skogssnigeln både i år och förra året men inte noterat om jag sett färre iår än förra året.

2007-09-08 20:22:39



Svara på
detta inlägg