FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Upplevelser i fält 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Upplevelser i fält


Till
översikten
Närgången kungsfågel

jan ohlin     



i September så var det ju kungsfågel som månadens art i kustfoto - Elvor och jag åkte ner till Morups Tånge en dag för att skåda och fota lite.

När vi kom ner till korshamn så såg jag att det var en hel del kungsfåglar som födosökte i buskarna vid ett av husen, så jag gick närmare för att kolla läget och ställde ner kameran som satt på stativet.

Jag tog upp min kikare för att se om det möjligtvis kunde vara något mer intressant än bara kungsfågel där. Då plötsligt flyger en kungsfågel iväg från buskarna rakt emot mig, satter sig uppe på objektivet, hoppar sedan ner på ena stativbenet, därifrån vidare till kamera remmen - pep till ett par gånger och så flög den iväg och lämnade en häpen fotograf kvar.

Janne Ohlin

2007-11-09 11:13:35


jan ohlin     



Det givetvis vara Oktober som månadens art kungsfågel och ej September som jag skrev.

mvh Janne O

2007-11-09 11:20:18

 
Björn Dellming     



Charmiga små kreatur, eller hur? :)

Själv var jag ute på väderöarna i Bohuslän och hade vid ett tillfälle ett gäng på sju kungsfåglar som fladdrade fram och tillbaks omkring mig där jag satt på huk bakom kameran. En av dem satte sig rätt som det var helt öppet och fint på en gren ganska nära mig och jag riktade kameran åt det hållet, fick in den i sökaren och skulle precis trycka av, då den flyger iväg.. rakt emot mig ser det ut som.. Jag släpper ögat från kameran för att kolla vart den tog vägen men ser den ingenstans i de närmsta grenruskorna. Då plötsligt hör jag hur den sitter och piper nånstans jättenära och hittar den sittandes på marken rakt under mig(!!) Mellan fötterna, under rumpan har den satt sig och kikar nyfiket upp på mig! :D

Den lämnar dock denna något osäkra rastplats efter några spända sekunder och pilar iväg bort till ett nyponsnår.

Kul och anorlunda upplevelse! :)

2007-11-09 14:36:52



Svara på
detta inlägg