FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Kråkudden - Nidingen

Mattias Pozsgai     



Hej!

Jag stod och skådade på Kråkudden igår torsdag 8/11. Sträcket var väl inget vidare kanske beroende på för svaga vindar. 32 tretåiga måsar sträckte syd och dryga hundratalet olika alkor. Under ungefär samma tidsperiod har Nidingen 4600 tretåiga måsar och ca 6000 alkor.

Min fråga är om någon har en förklaring till detta? Jag har naturligtvis missat en del fågel men knappast flera tusen:)

/Mattias

2007-11-09 12:59:56


Aimon Niklasson     



Kanske kan vindkantringen från syd till nord under sista dygnet vara en del av förklaringen. Tyvärr har jag inte riktigt klart för mig när den egentligen skedde trots att jag tittade på dmi:s vina farvattensutsikt under gårdagen.
Denna kan kanske vara till nytta för att kolla när det lönar sig bäst att kolla om man nu bara är ute efter mängden fågel.
Vid Ramsvikslandet där jag väl har störst erfarenhet brukar ju just de flesta fåglarna ses nära land när vinden kantrar över från syd eller sv till väst och antalet fåglar närmast försvinner när det går över mot norr.
I såfall om den hypotesen är värd något borde det kanske inte bli så många längs kusten idag?


2007-11-09 13:13:40


Mattias Pozsgai     



Jag skulle tippa utan att veta helt säkert att vinden på morgonen kom från VNV för att sedan vrida och vara SSV när jag lämnade lokalen. Betydligt mer vind efter klockan 11 också.

/Mattias

2007-11-09 13:25:14


Uno Unger     



Så här års händer det att stora mängder av de nämnda arterna och även stormfågel håller till mer eller mindre stationärt ute i norra Kattegatt i områden som för tillfället hyser mycket föda (skarpsill?). Ofta ser man inte dessa fåglar från kusten, men ibland kommer de åtminstone så nära så att de går att se från Nidingen, som i alla fall ligger ca 5 km ut från kusten. Det kan alltså mycket väl vara så att nämnda alkor och tretåiga måsar aldrig var i närheten av Hönö den 8/11 utan endast utförde ett lokalt sydsträck utanför norra Halland.

2007-11-10 03:14:37

 
Peter Strandvik     



Tror ni inte att, de stora plötsliga ansamlingarna av måsfågel, kan var ett resultat av s.k. uppwelling, som Kåre Ström bla skrivit om gällande förekomst av stormsvalor.

På hösten, när de olika vattenmassorna blandas mer än under sommar och vinter, kan näringsrikt vatten, med plankon(?), el annan föda plötsigt dyka upp lokalt!
Peter S

2007-11-11 17:17:46



Svara på
detta inlägg